Lecturer(s)
|
-
Daniel Ladislav, prof. PhDr. Ph.D.
-
Zapletalová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Ikonological interpretations 2. Hermeneutical interpretations 3. Psychological interpretations 4. Sociological interpretations 5. Structuralist interpretations 6. Gender interpretations
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming)
- Homework for Teaching
- 13 hours per semester
- Attendace
- 26 hours per semester
|
Learning outcomes
|
The seminar and the lecture bring some illustrative specific examples of the interpretation of a painting from the point of view of psychology, sociology, structuralism, semiotics, iconology, hermeneutics and gender studies.
The knowledge of some examples of the interpretation of a painting from the point of view of psychology, sociology, structuralism, semiotics, iconology, hermeneutics and gender studies.
|
Prerequisites
|
Interest in the methodology of the history of art.
|
Assessment methods and criteria
|
unspecified
The active presence at seminars. The knowledge of presented and studied problematics.
|
Recommended literature
|
-
Baxandall, M. (1985). Patterns of Intention. On the Historical Exploration of Pictures.. New Haven - London.
-
Ernst Hans Gombrich. (1985). Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování.. Praha.
-
Erwin Panofsky. (1981). Význam ve výtvarném umění.. Praha.
-
Hans Belting. (2000). Konec dějin umění. Praha.
-
Itten, J. (2003). Kunst der Farbe. Subjektives Erleben und objektives Erkennen als Wege zur Kunst. Studienausgabe.. Ravensburg.
-
Ladislav Daniel. (2008). Umění vidět umění. Úvod do interpretace obrazu. Olomouc.
-
Ladislav Kesner (ed.). (1997). Vizuální teorie: současné anglo ? americké myšlení o výtvarných dílech. Jihočany.
-
Worringer, W. (2001). Abstrakce a vcítění. Příspěvek k psychologii stylu.. Praha.
-
Zvěřina, J. (1971). Výtvarné dílo jako znak. Praha.
|