Vyučující
|
-
Štěpánek Pavel, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Probírá se vývoj světového umění od přesunu jeho centra z Paříže do New Yorku v období druhé světové války a následný rozvoj tendencí na obou kontinentech: abstraktní expresionismus, akční malba, lyrická abstrakce, tašismus, (italský) neorealismus, pop art, op art, kinetismus, konceptuální umění, minimalismus, land-art, nová figurace, narativní figurace, hyperrealismus, postmodernistické neo-styly, atd.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Úvod do základních tendencí světového výtvarného umění posledního půlstoletí v euroamerickém kontextu - všeobecný přehled.
Posluchač se seznámí s vývojem umění současnosti, počínaje přesunem světového centra z Paříže do New Yorku ve 2. světové válce a s následujícím rychlým sledem vývoje jednotlivých směrů výtvarné scény na obou kontinentech.
|
Předpoklady
|
Určeno studentům magisterského studia oboru Dějin výtvarných umění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
Greenberg, C. Art and Culture. Boston 1972..
-
Hessová, B. Abstrakní expresionismus. Taschen/Slovart 2005..
-
Honnef, K. Pop-art. Praha 2004..
-
Konečný, D. Kinetizmus. Bratislava 1970..
-
Lucie-Smith, E. Art Today. Současné světové umění. Bratislava 1996..
-
Lucie-Smith, E. Movements in art since 1945. Issues and concepts. 3. vyd. London 1995..
-
Nelson, R. S. - Shiff, R. Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava 2004..
-
Novák, L. Nová figurace. Praha 1970..
-
Pijoan, J. Dějiny umění, 10, Praha 1984..
-
Rookmaaker, H. R. Moderní umění a smrt kultury. Praha 1996..
-
Rose, B. American art after 1900. New York 1967..
-
Sontagová, S. ?Jedna kultura a nová senzibilita?, in: Umění ve století vědy. Praha 1988..
-
Stallabrass, J. Contemporary art. A very short introduction. Oxford University Press 2006..
-
Welsch, W. Naše postmoderní moderna. Praha 1994..
|