Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět se bude teoreticky zabývat současnými tuzemskými i zahraničními formami prezentace architektury a příbuzných témat, tedy současným kurátorským, sbírkotvorným, novinářským i badatelským přístupům. Prakticky se bude věnovat textové přípravě tzv. architektonického manuálu. Multifunkční internetová databáze, vtvořené specificky pro města Brno (www.bambrno.cz) a Plzeň (www.pam.plzně.cz) připravované i pro další česká a moravská města. Projekt vychází z myšlenky prezentace architektonického dědictví města in situ. Databázi tvoří volně přístupné populárně naučné texty - kromě profilů jednotlivých domů a medailonů architektů a vybraných stavitelů a stavebníků interpretující urbanistický a architektonický vývoj příslušných částí měst; dále pak interaktivní současné i historické mapy, archivní materiály i dobové a současné fotografie a další důležité informace o objektech. Témata seminářů: Současné podoby prezentace architektury Přístupy kamenných institucí věnující se soustavně prezentaci architektury - tuzemské i zahraniční Festivalové přehlídky architektury Tuzemské neziskové projekty a jejich aktivity na poli architektury Knižní průvodci Webové databáze Architektonický manuál
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Představit studentům se současné tuzemské i zahraniční formy prezentace architektury a příbuzných témat, tedy současné kurátorské, sbírkotvorné, novinářské přístupy, získané znalosti by se studenti měli naučit užít v praxi při tvorbě tzv. architektonického manuálu.
Seminář si klade za cíl seznámit studenty s problémy, otázkami a současnými metodami prezentace architektonického dědictví i současné architektury. Modelovým příkladem je příprava populárně naučného projektu architektonického manuálu. Získané kompetence by studenta měly připravit pro budoucí praxi při přípravě různých druhů projektů pro galerijní, památkové nebo neziskové instituce. Student získá povědomí o přípravě grantových projektů, jejich vedení, produkci i propagaci. A naučí se své teoretické znalosti pro psaní odborných textů získané studiem dějin umění transformovat do populárně naučné sféry praxe.
|
Předpoklady
|
Přednáška je určena pro absolventy bakalářské studia Dějiny výtvarných umění a Uměnovědných studií.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Požaduje se aktivní účast studenta v hodinách při diskuzi nad danou problematikou, účast na exkurzích spojených s výukou a vypracování seminární práce na základě archivního výzkumu, studia primární a sekundární literatury a shromáždění poznatků získaných při zkoumání architektonických památek in situ. Práce má podobu dvou populárně naučného textu, publikovaných veřejně na stránkách Brněnského či plzeňského architektonického manuálu a věnovaných konkrétním stavbám případně architektům daného období a lokality.
|
Doporučená literatura
|
-
HLAVÁČKOVÁ, Rostislav KORYČÁNEK, Šárka SVOBODOVÁ, Lucie VALDHANSOVÁ. (2012). Brněnský architektonický manuál. Průvodce architekturou 1918-1945. Brno.
-
Kenneth Frampton. (2004). Moderní architektura ? Kritické dějiny. Praha.
|