Název předmětu | Interdisciplinární spolupráce v péči o kulturní dědictví - organizace, výzkum, popularizace |
---|---|
Kód předmětu | DVU/MISP |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1) Úvod do interdisciplinarity v péči o kulturní dědictví 2) Humanitní vědy v péči o kulturní dědictví 3) Restaurátoři a konzervátoři v péči o kulturní dědictví 4) Technologové v péči o kulturní dědictví, napojení na relevantní sféry přírodních věd 5) Sféry vzdělávání v péči o kulturní dědictví a jejich úloha 6) Péče o nemovité památky ve světle majetkoprávních vztahů - úloha vlastníka 7) Historické sbírky a instalace - movité památky 8) Mapy s odborným obsahem a databáze v péči o kulturní dědictví - platformy budoucnosti 9) Aplikace geografického informačního systému (GIS) v památkové péči 10) Dokumentace památek v minulosti a současnosti (2D, 3D apod.) 11) Projekty, marketing a PR v kulturním dědictví, popularizace památek 12) Neziskové organizace v péči o kulturní dědictví 13) Sítě spolupráce ve sféře kulturního dědictví a jejich budování Literatura (dodržet cit. normu časopisu Umění): Povinná (max. 5 titulů): BERÁNEK, Jan, MACEK, Per (edd.), Metodika stavebněhistorického průzkumu, Praha 2015. HORÁK, Petr, NEJEDLÝ, Vratislav, Základní pojmy v péči o kulturní dědictví, Pardubice 2013. KUBIČKA, Roman, ZELINGER, Jiří, Výkladový slovník malířství, grafiky a restaurátorství, Praha 2004. ŠUBRTOVÁ, Anna (ed.), Partnerství a sítě v péči o kulturní dědictví, Pardubice 2013. VALACH, Jaroslav a kol., Informační systém poškození památek, Praha 2015. Doporučená (max. 5 titulů): BAUEROVÁ, Zuzana, Proti času: Konzervovanie-reštaurovanie v Československu 1918-1971, Praha 2015. BEZDĚK, Ladislav, Digitální a digitalizovaná fotografie pro vědecké účely v praxi památkové péče, Praha 2014. BEZDĚK, Ladislav a kol., Metodika pro elektronický pasport zpřístupněné památky, Praha 2011. BREJCHA, Marcel a kol., Metodika digitalizace, 3D dokumentace a 3D vizualizace jednotlivých typů památek, Ústí nad Labem 2015. KOPECKÁ, Ivana, Průzkumy jako první krok restaurování sbírkových předmětů z fondů NTM, Praha 2016. KOZÁK, Aleš, Nový internetový portál PROPAMÁTKY: Das neue Internet-Portal PROPAMÁTKY, in: Muzea a památková péče: sborník příspěvků z česko-rakouské
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení |
Výstupy z učení |
Semestrální kurz v základních bodech představí klíčové sféry podílející se na diskurzu interdisciplinární spolupráce v péči o kulturní dědictví. Prezentované základní okruhy utvářejí komplexní rámec reflektující aspekty historické a přítomností, s nástinem budoucích trendů. Seminární část se pokusí na modelovém příkladě vybrané konkrétní památky aplikovat komplexní přístup v interferenci různých sfér památkové péče v rozložení do dílčích úkolů, jež by ve finále měly dospět k jednotnému "modelovému" výsledku (týmová práce / 3 až 4 osoby / jedna památka).
Získané kompetence přispějí k obeznámení studentů / studentek dějin umění s praktickými přesahy do rozličných oblastí památkové péče, s nimiž se můžou setkat ve své budoucí praxi. |
Předpoklady |
Základní orientace v problematice péče o kulturní dědictví.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozhovor, Seminární práce
Seminární prezentace pasportizuje vybraný památkový objekt, s nastíněním možností a mezí ve vztahu ke komplexní interdisciplinární spolupráci. Prezentace jedné památky je společným seminárním úkolem skupiny 3-4 studentů / studentek za účelem praktické zkoušky spolupráce na konkrétním úkolu. Měla by zahrnovat úhly pohledu odrážející jednotlivé body obsahu náplně výuky (délka prezentace 30 - 45 minut / skupina). Prezentace bude odevzdána také ve formě powerpointového nebo pdf souboru. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění maior (2020) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění se specializací památková péče (2022) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2022) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |