Vyučující
|
-
Daniel Ladislav, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Hermeneutické interpretace 2. Psychologické interpretace 3. Sociologické interpretace 4. Strukturální interpretace 5. Sémiotické interpretace 6. Funkcionální interpretace 7. Genderové, postkoloniální a LGTB interpretace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář a přednáška přinášejí názorné konkrétní příklady interpretace malířského díla z hlediska psychologie, sociologie, strukturalismu, sémiotiky, ikonologie, hermeneutiky, funkcionálních přístupů a genderových studií.
Znalosti příkladů interpretace malířského díla z hlediska psychologie, sociologie, strukturalismu, sémiotiky, ikonologie, hermeneutiky, funkcionálních přístupů a genderových studií.
|
Předpoklady
|
Zájem o metodologii dějin umění.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích. Znalost přednesené a prostudované látky.
|
Doporučená literatura
|
-
Baxandall, M. (1985). Patterns of Intention. On the Historical Exploration of Pictures.. New Haven - London.
-
Ernst Hans Gombrich. (1985). Umění a iluze: Studie o psychologii obrazového znázorňování.. Praha.
-
Erwin Panofsky. (1981). Význam ve výtvarném umění.. Praha.
-
Hans Belting. (2000). Konec dějin umění. Praha.
-
Itten, J. (2003). Kunst der Farbe. Subjektives Erleben und objektives Erkennen als Wege zur Kunst. Studienausgabe.. Ravensburg.
-
Ladislav Daniel. (2008). Umění vidět umění. Úvod do interpretace obrazu. Olomouc.
-
Ladislav Kesner (ed.) . (2005). Vizuální teorie: Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. Praha.
-
Worringer, W. (2001). Abstrakce a vcítění. Příspěvek k psychologii stylu.. Praha.
-
Zvěřina, J. (1971). Výtvarné dílo jako znak. Praha.
|