Předmět: Dějiny světové fotografie 1

« Zpět
Název předmětu Dějiny světové fotografie 1
Kód předmětu DVU/DSFB1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bártl Lukáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- princip fotografie, technické předpoklady vzniku média, techniky 19. století (Niépce,Daguerre, Bayard, Talbot). - člověk před objektivem (Archer, Disdéri, Nadar, Hill) - fotografie jako nástroj uchopení světa (du Camp, le Gray, Négre, Salzmann, Bisson) - válka jako skutečné utrpení (Fenton, Brady, O'Sullivan) - piktorialismus a Camera Work, počátky filmu a barevné fotografie - počátky avantgardní fotografie - surrealismus (Atget, Bellmer, Ray, Tabard) - konstruktivismus a nová věcnost (Bauhaus a Sovětská avantgarda) - fotografie jako svědek - počátky sociální fotografie (Hine, Evans, Lange, Strand)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Domácí příprava na výuku - 1 hodina za semestr
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenta s vývojem média fotografie od jeho počátků do dnešní doby. Pozornost je tak věnována technickým aspektům vzniku fotografie, její "proměny" z média utilitárního v médium umělecké. Dále je sledována souvislost vývoje fotografie v kontextu vývoje výtvarného umění jako celku.
Student by měl být schopen základní orientace v historických fotografických technikách, měl by umět vysvětlit jejich technologickou podstatu a vizuálně je rozpoznat. Dále by měl získat orientaci v dějinách umělecké fotografie a seznámit se s nejdůležitějšími osobnostmi a jejich dílem v kontextu výtvarného umění jako celku. V neposlední řadě by měl rozumět specifikům fotografie - v závislosti na její mechanické podstatě - a tím i svébytnému "čtení" takto vzniklých uměleckých děl.
Předpoklady
Základní orientace v dějinách umění.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Odevzdání seminární práce, kolokvium.
Doporučená literatura
  • Daniela Mrázková. (1986). Příběh fotografie. Praha.
  • Michel Frizot (ed.). (1996). A New History of Photography. Köln.
  • Pavel Scheufler. (1993). Historické fotografické techniky. Praha.
  • William S. Johnson. (2010). Dějiny fotografie. Praha.
  • Yve?Alain Bois, Benjamin H. D. Buchloh, Hal Foster et al. (2007). Umění po roce 1900. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dějiny výtvarných umění (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní