Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Studenti se formou odborných exkurzí do prostor Muzea umění Olomouc seznámí se chodem sbírkové a výstavní instituce, detailně bou seznámeni s fungováním jednotlivých profesí věnujících se sbírání, ochraně, kategorizace, a prezentaci uměleckého díla. Část semináře je věnován současné teorie estetiky a estetické interpretaci uměleckého díla. Studenti se seznámí i se způsoby prezentace díla ve virtuálním prostoru pomocí odborných i populárně naučných databází. Budou vedeni k tvorbě samostatných populárně naučných textů i k teoretické přípravě stálých i krátkodobých výstav a to včetně kurzů o produkci, propagaci, i financování kurátorských projektů. Odborná exkurze je věnována také návštěv výtvarného ateliéru a komunikaci s umělce o způsobu prezentace jeho vlastního díla.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 15 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Exkurze
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Představit studentům se současné tuzemské i zahraniční formy prezentace výtvarného umění, tedy současné kurátorské, sbírkotvorné, konzervátorské, restaurátorské přístupy. A to aktivně přímo v prostorách Muzea umění Olomouc na příkladu projektu SEFO. Většina výuky probíhá formou návštěvy jednotlivých oddělení muzea a seznám í studentů se současnou praxí. Teoretická část výuky je orientována zejména na uměleckou historickou a estetickou interpretaci výtvarného díla a způsoby jeho zpřístupnění široké veřejnosti. Získané znalosti by se studenti měli naučit užít v praxi při spolupráci na databázi CEAD.
Seminář si klade za cíl seznámit studenty s problémy, otázkami a současnými metodami ochrany, katalogizace a prezentace výtvarného umění. Modelovým příkladem je činnost Muzea umění Olomouc, v kooperaci s touto institucí celý seminář vzniká. Získané kompetence by studenta měly připravit pro budoucí praxi při přípravě různých druhů projektů pro muzeální galerijní a neziskové instituce. Student získá povědomí o přípravě grantových projektů, jejich vedení, produkci i propagaci. A naučí se své teoretické znalosti pro psaní odborných textů získané studiem dějin umění transformovat do populárně naučné sféry praxe.
|
Předpoklady
|
Přednáška je určena pro absolventy bakalářské studia Dějiny výtvarných umění a Uměnovědných studií.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Zásadní požadavkem je aktivní účast studentů na hodinách, zapojení do diskuze, analytické zpracování vybraných kapitolu prezentace výtvarného díla veřejnosti, tvorba vlastního populárně naučného textu pro databázi CEAD Muzea umění Olomouc.
|
Doporučená literatura
|
-
Oxfordský estetický slovník.
-
Eco Umberto. (2004). Meze interpretace. Praha.
-
Kesner Ladislav. (2005). Vizuální teorie. Jinočany.
-
Kulka Tomáš. (2005). Umění a kýč. Praha.
-
Panofsky Erwin. (1981). Význam ve výtvarném umění. Praha.
-
Slavík Jan. (2001). Umění zážitku, zážitek umění I. Praha.
-
Zuska Vlastimil. (2001). Estetika. Praha.
-
Zuska Vlastimil. (1971). Umění, krása, šeredn. Praha.
|