Předmět: Úvod do teorie malířství

« Zpět
Název předmětu Úvod do teorie malířství
Kód předmětu DVU/BUTM
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zapletalová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Harmonogram přednášek v ZS 2022/2022: Přednášky se konají s v následujících termínech (vždy s časovou dotací 90 minut na přednášku): 1. přednáška (19. září 2022) Úvodní přednáška. Co všechno studujeme na obrazech? 2. přednáška (26. září 2022) Příklad interpretace vybraného obrazu 3. přednáška (3. října 2022) Techniky nástěnného malířství (technika pravé fresky, secco dodatky, terminologie, nástěnné malby temperou, vkládané olejomalby, transfer nástěnných maleb). 4. přednáška (17. října 2022) Závěsné obrazy 1: techniky olejomalby, tempery, malba na břidlici, podkladové vrstvy, typy rukopisů, pigmenty, pojiva, terminologie atd.). 5. přednáška (24. října 2022) Závěsné obrazy 2: barvy a barevné vztahy a kontrasty (typologie, základní tři typy kontrastů, barevná konstrukce prostoru v obraze), kompozice malířského díla (barevné, světelné a lineární prvky, historické příklady častých typů kompozic). 6. přednáška (31. října 2022) Perspektiva a lineární konstrukce prostoru v malířských dílech. Zakončení se bude konat písemnou formou. první termín testu: 7. listopadu 2022 druhý termín testu: 14. listopadu 2022 třetí termín testu: 21. listopadu 2022

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Přednášky uvádí do základních pojmů teorie tvorby a vnímání malířského díla v minulosti i současnosti. Na praktických příkladech seznamuje studenty s principy lineární, barevné, kompoziční, prostorové, výrazové a materiálové výstavby obrazu a s malířskými znakovými prostředky.
Přehled o základních pojmech teorie tvorby a vnímání malířského díla od antiky do 20. století a o principech lineární, barevné, kompoziční, prostorové, znakové a materiálové výstavby obrazu.
Předpoklady
Zájem o studium.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Docházka nejméně 80%.
Doporučená literatura
  • Andrea Pozzo. (1693). Perspectiva Pictorum et Architectorum I?II. Roma.
  • Bohuslav Slánský. (1953). Technika malby. Malířský a konservační materiál I?II. Praha.
  • František Kadeřávek. (1922). Perspektiva. Příručka pro architekty, malíře a přátele umění,. Praha.
  • Ivan Vaněček. (2000). Nástěnné malby. Praha.
  • Karel Teissig. (1986). Technika kresby. Praha.
  • Leon Battista Alberti. (1947). O malbě. O soše. Praha.
  • Petr Ingerle. (2010). Příběh perspektivy. Dějiny jedné ideje. Od renesance k modernímu umění a myšlení. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění maior (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Teorie a dějiny výtvarných umění minor (2019) Kategorie: Teorie a dějiny umění 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní