1. Evropa a svět po 2. světové válce: re-konstrukce 2. Polarizace: oficiální a neoficiální kultura, centrum a region, jedinec a kolektiv ad. 3. Americký abstraktní expresionismus a jeho kontext 4. Informel, tašismus a další formy abstrakce 5. Figurace v USA a Evropě 6. Jean Dubuffet, Art brut a Arte povera 7. Fluxus jako internacionální hnutí 8. Minimal art, Op art, kinetické umění 9. Konceptuální tendence a dematerializace 10. Umění jako technologie 11. Performativní obrat: akce, happening, performance 12. Transformace: Heftige Malerei, Neue Wilde, transavantgarda 13. Horizontální dějiny umění a rekonstrukce (střední) Evropy Povinná literatura: Hal Foster et al., Umění po roce 1900, modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha 2007. Hal Foster, The Return of the Real. The Avant-Garde at the End of the Century, Chicago 1996. Suzi Gablik, Selhala moderna?, Olomouc 1995. Piotr Piotrowski, In the Shadow of Yalta: Art and the Avant-garde in Eastern Europe, 1945-1989, London 2009. Ingo F. Walther (ed.), Umění 20. století, I. díl, Malířství, Praha 2004. Ingo F. Walther (ed.), Umění 20. století, II. díl, Skulptury a objekty, Praha 2011. Doporučená literatura: Josef Alan et al., Alternativní kultura, Příběh české společnosti 1945-1989, Praha 2001. Petr Babák, Vladimír Boudník: mezi avantgardou a undergroundem, Praha 2004. Jean Dubuffet, Dusivá kultura Praha 1999. Lucie-Smith Edward, Artoday, Současné světové umění, Praha 1996. Hal Foster, Anti-Aesthetic, New York 1998. Jindřich Chalupecký, Nové umění v Čechách, Praha 1994. East Art Map: Contemporary Art and Eastern Europe, London 2006. Robert Nelson - Richard Shiff (edd.), Kritické pojmy dejin umenia, Bratislava 2004. Mahulena Nešlehová, Poselství jiného výrazu. Pojetí "informelu" v českém umění 50. a prví poloviny 60. let, Praha 1997. Tilman Osterwold, Pop Art, Köln 1999. Martina Pachmanová (ed.), Neviditelná žena. Antologie současného amerického myšlení o feminismu, dějinách a vizualitě, Praha 2002. Eva Petrová, Nová figurace, Litoměřice 1993 Adriena Primusová - Marie Klimešová, Skupina Máj 57, úsilí o uměleckou svobodu na přelomu 50. a 60. let, Praha 2007. František Šmejkal, České imaginativní umění, Praha 1996. Petr Wittlich, České sochařství ve 20. století: 1890-1945, Praha 1978.
|
Předmět je věnován dějinám umění a vizuální kultury druhé poloviny 20. století ve vzájemné paralele dění v českých zemích a v Evropě, s přirozenými přesahy do globálního rámce. Sledovány budou zásadní momenty poválečné konsolidace a transformace: vznik bipolárního světa, globalizace, revoluční rok 1989, a s tím související proměny pojmu umění, vznik "světa umění", resp. institucionální definice umění, horizontálních dějin umění ad. Pozornost bude věnována proměnám umělecké praxe v širším kontextu socio-politických událostí, také ale vlastní uměleckohistorické metodologie. Součástí kurzu je pravidelná návštěva výstav, muzejních a galerijních sbírek, resp. ateliérů.
Orientace v umění a vizuální kultuře druhé poloviny 20. století; schopnost interpretovat zvolené strategie a kriticky hodnotit jejich reflexe v dobové i odborné literatuře.
|