Název předmětu | Ikonografie antických témat 2 |
---|---|
Kód předmětu | DVU/ATZ2 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Tematické okruhy: 1-5. Bohové a héroové podle Ovidiových Proměn: Iris a Alkyoné, Adonis, Amor, Antiope, Arachne, Argo, Arion, Atlanta a Hippomenes, Atlas, Aktaion, Aurora, Bellerofont, Berenice, Kallisto, Kefalus, Chiron, Clizia?, Apollon a Koronida, Apollon a Dafne, Deukalion a Pyrha, Oidipus, Endimion, Hero a Leander, Euridice, Faeton, Filemon a Baukis, Flora, Galatea, Ganimedes, Ikarus, Ifigenie, Ila?, Latona, Marsyas, Midas, Meleagro?, Perseus a Meduza, Perseus a Andromeda, Thésues a Minotaur, Niobe, Pan, Parky, Pandora, Pyramus a Thisbe, Prometheus, Proserpina, Psýché, Silén, Vertumnus, Sýsifos, Charon, ad. 6. Herkules a jeho příběhy. 7. Alegorie a personifikace, ctnosti, štěstěna, smysly, charaktery, vanitas atd. 8. Literární předlohy II: Ludovico Ariosto, Giovanni Battista Marino, Pastor Fido, Torquato Tasso. 9. Hudba: Apollon, Orfeus, Múzy, hudební nástroje, umění, vědy. 10. Rostliny a květiny: strom obecně, pšenice, palmová ratolest, vinná réva, vavřín, oliva, břečťan, myrta, topol, dub, jalovec, cypřiš, tulipán, lilie, hyacint (Hyacint), narcis (Narcis), iris, jasmín, slunečnice, sasanka, mák, karafiát, růže, citron, pomeranč, granátové jablko, jablko, hruška, jahoda, broskev, fík, ořech. 11. Zvířata a) zvířata ve vzduchu: opice, pes, lev, kocour, hranostaj, veverka, králík, jelen, beránek, vůl, býk, kůň, jednorožec, osel, had, ještěrka, pavouk, štír, orel, sova, papoušek, labuť, pelikán, páv, kohout, stehlík, holubice, motýl, včela, b) zvířata vodní: ryba, delfín, velryba, korál, mušle.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Cíle předmětu: Cyklus přednášek poskytne studentovi znalosti profánní ikonografie ve výtvarném umění, antické mytologie, alegorií, základů emblematiky, prolínání se profánní a sakrální ikonografie, na příkladech od antiky do 20. století.
Získání hlubších znalostí z oblasti profánní ikonografie |
Předpoklady |
Studium předmětu není podmíněno žádnými zvláštními předpoklady
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Didaktický test
Splnění závěrečného testu a dalších požadavků vyučujícího |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Dějiny výtvarných umění (2017) | Kategorie: Teorie a dějiny umění | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |