Předmět: Evropské malířství a sochařství 20. století 2

« Zpět
Název předmětu Evropské malířství a sochařství 20. století 2
Kód předmětu DVU/A17D2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kavčáková Alena, doc. PaedDr. Dr.
  • Krummholz Martin, PhDr. Ph.D.
  • Kundračíková Barbora, Mgr.
Obsah předmětu
1. Figurativní malířství 2. poloviny 20. století, expresivní, realistické a imaginativní tendence (nová figurace, nový realismus, pop art, fotorealismus, neoexpresionismus) 2. Heftige Malerei, Neue Wilde, transavantgarda 3. Nefigurativní malířství 2. poloviny 20. století, lyrická abstrakce a abstraktní expresionismus 4. CoBrA , Jean Dubuffet a Art brut 5. Nefigurativní malířství 2. poloviny 20. století, geometrická abstrakce 6. Op art, Zero-Gruppe, minimalismus 7. Sochařství a prostorová tvorba 2. poloviny 20. století, figurace a abstrakce 8. Konceptuální umění

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Dvousemestrální cyklus přednášek přináší orientaci v dějinách evropského malířství, sochařství, prostorové a konceptuální tvorby od počátku 20. století po závěr osmdesátých let a rozšiřuje svou pozornost i na scénu amerického výtvarného umění po druhé světové válce. Názorové proměny v umělecké tvorbě jsou sledovány v širším kontextu dobových historicko-politických událostí.
Základní znalost problematiky vývojových tendencí evropského malířství a sochařství v rozmezí let 1945-1990.
Předpoklady
Absolvování cyklu přednášek DVU/A17D1.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

Účast na přednáškách.
Doporučená literatura
  • Andersen, T. (1997). COBRA. München.
  • Dubuffet, J.. (1998). Dusivá kultura. Praha.
  • Effenberger, V. (1969). Výtvarné projevy surrealismu.. Praha.
  • Foster, H. - Kraus, R. - Bois,Y.-Al. ? Buchloh, B. H. D., . (2007). Umění po roce 1900, modernismus, antimodernismus, postmodernismus.. Slovart.
  • Haftmann, W. Malerei im 20. Jahrhundert I-II. 7. vyd. München 1987..
  • Hopkins, D. (ed.). (2000). After modern art, 1945-2000.. Oxford.
  • Ingo, F. W. (ed.). (2004). Umění 20. století, I. díl, Malířství, II díl, Skulptury a objekty, Nová média, Fotografie.. Slovart.
  • Joachimides, Ch.. (1986). Deutsche Kunst im 20. Jahrhundert. Malerei und Plastik 1905 ? 1985.. München.
  • Joachimides, Ch. M. - Rosenthal, N. (eds.). (1997). Die Epoche der Moderne. Kunst im 20. Jahrhunderts.. Berlin.
  • Kříž, J.. (1989). Jean Dubuffet. Praha.
  • Lamač, M. (1989). Myšlenky moderních malířů.. Praha.
  • Morganová, P. (1999). Akční umění.. Olomouc.
  • Novák, L.. (1970). Nová figurace. Praha.
  • Osborne, P. (2002). Conceptual Art.. Pha?don.
  • Osterwold, T. Pop Art. Köln 1999..
  • Seuphor, M. La peinture abstraite. Paris 1964..
  • Volavková-Skořepová, Z. (1971). Myšlenky moderních sochařů.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Dějiny výtvarných umění (2017) Kategorie: Teorie a dějiny umění 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní