Vyučující
|
-
Horáček Martin, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je realizován formou odborných exkurzí na vybrané lokality s probíhající nebo dokončenou památkovou obnovou.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
- Exkurze
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je situovat posluchače do multidisciplinární sítě péče o památky, resp. hmotné kulturní dědictví. Doktorand se seznámí s aktuální ochranářskou rozpravou a přínosem zapojených profesí, od humanitních a historiografických (axiologie, kulturní politika, dějepis umění, etnologie, archeologie) přes tvůrčí (architektonické navrhování) a vzdělávací (edukace v kultuře) po technologické a přírodovědné (stavebně-historický průzkum, restaurování).
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni (a) charakterizovat kulturní dědictví, jeho výměr a situaci ve společenské rozpravě, (b) popsat historické proměny pojetí hmotného kulturního dědictví a dějiny péče o něj, (c) vysvětlit aktuální problémy nakládání s kulturně historickými fenomény, (d) charakterizovat přínos jednotlivých vědeckých a tvůrčích oborů v péči o hmotné kulturní dědictví, (e) navrhovat a koordinovat zapojení specializovaných oborů do konkrétních zadání péče o hmotné kulturní dědictví.
|
Předpoklady
|
Všeobecné poučení o problematice památkové péče na magisterské úrovni specializovaného studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Zápočet za prezentaci a písemnou práci o vybraném tématu památkářské praxe.
|
Doporučená literatura
|
-
Horáček, Martin. (2015). Úvod do památkové péče. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
Jokilehto, J. (1999). A History of Architectural Conservation. Oxford.
-
Salvador Mu?oz Vi?as. (2015). Současná teorie konzervování. Pardubice.
-
V. Girsa - M. Hanzl. (2011). Typologie obnovy. Praha.
|