Course: Ethical aspects of research

« Back
Course title Ethical aspects of research
Course code DSPT/2EAV
Organizational form of instruction no contact
Level of course Doctoral
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Štěrbová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Activating (Simulations, Games, Dramatization)
Learning outcomes
The main aim of the course is to learn and understand the importance of ethical (moral) principles in all phases of research (including the publication of research results), respecting the conditions and factors given by the research environment. The course has three main objectives: a) to understand the necessity of an ethical approach in the field of scientific research; b) to know and be able to apply the knowledge from documents related to research ethics; c) to apply an ethical approach in research in the field of kinanthropology (with a focus on the psychological, pedagogical, philosophical field), including the specificities of the environment, focus, human participants, etc. Main topics: - Fundamentals of ethics of scientific work and principles of research. - Basic documents related to research ethics (international, Czech, university, faculty level), their importance. - Code of ethics for academic and professional staff of Palacký University in Olomouc. - Specifics of the approach in research involving persons with disabilities, children, individuals at risk of social exclusion, etc. - Informed consent, its forms, meaning and principles. - Ethical aspects and standards of psychological research. - GDPR in research. - The personality of the researcher and the risks of 'involvement'.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature
  • Miovský, M.:. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu.. Praha, Grada.
  • AAMC Committee on Research Integrity. (1997). Developing a code of ethics in research: A guide for scientific societies.. Association of American Medical Colleges.
  • Alberta Research Ethics Community Consensus Initiative. (2008). Ethics decision-support tools for projects..
  • Cummings, M. L. (2002). Informed consent and investigational new drug abuses in the U.S. military.. Accountability in Research, 9(2), 93-103.
  • EFPA. (2005). Meta - Code of ethics..
  • Eide, P., & Kahn, D. (2008). Ethical issues in the qualitative researcher-participant relationship.. Nursing Ethics, 15(2), 199-207.
  • Etický kodex akademických pracovníků a vědeckých pracovníků Univerzity Palackého v Olomouci. (2015). Etický kodex akademických pracovníků a vědeckých pracovníků Univerzity Palackého v Olomouci.. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Etický kodex zaměstnanců a studentů Univerzity Palackého v Olomouci. (2017). Etický kodex zaměstnanců a studentů Univerzity Palackého v Olomouci. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Evropská charta pro výzkumné pracovníky. Kodex chování pro přijímání výzkumných pracovníků (přílohy Doporučení Evropské komise ze dne 11. března 2005, 2005/251/ES). (2006). Evropská charta pro výzkumné pracovníky. Kodex chování pro přijímání výzkumných pracovníků (přílohy Doporučení Evropské komise ze dne 11. března 2005, 2005/251/ES)..
  • Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši.. Portál.
  • Greeenhalgh, T. (2003). Jak pracovat s vědeckou publikací. Základy medicíny založené na důkazu.. Grada Avicenum.
  • Griffin, T., & Balandin, S.Ethical research involving people with intellectual disabilities. In E. Emerson, C. Hatton, T. Thompson, & T. R. Parmenter (Eds.). (2004). The international handbook of applied research in intellectual disabilities (pp. 61-82).. John Wiley & Sons.
  • Hewson, C., Yuwson, P., Laurent, D., & Vogel, C. (2003). ). Internet research methods: A practical guide for the social and behavioural sciences.. Sage.
  • Ivanová, K., & Zielina, M. (2010). Etika pro vědecko-výzkumné pracovníky.. Moravská vysoká škola Olomouc.
  • Jankovský, J. (2003). Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton.
  • Lindsay, G., Koene, C., ?vreeide, H., & Lang, F. (2010). Etika pro evropské psychology.. Hogrefe - Testcentrum.
  • Mann, Ch., & F. Stewart. (2000). Internet communication and qualitative research: A handbook for researching online.. Sage.
  • Ministerstvo zdravotnictví České republiky. (2019). Vyhláška č. 252/2019 Sb. o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků, ve znění pozdějších předpisů..
  • Moravec, V. (2005). Etika a česká média. In 10 let v českých médiích.. Portál.
  • Munzarová, M. (2005). Lékařský výzkum a etika. Praha: Grada Publishing.
  • National Health and Medical Research Council. (1999). National statement on ethical conduct in research involving humans..
  • Newman, E., McCoy, V., & Rhodes, A. (2001). Ethical research practice with human participants: Problems, pitfalls and beliefs of funded researchers. In Proceedings From the 2000 ORI Research Conference on Research Integrity..
  • Nulíček, M., Donát, J., Nonnemann, F., Lichnovský, B., Tomíšek, J., & Kovaříková, K. (2017). GDPR / Obecné nařízení o ochraně osobních údajů.. Wolters Kluwer.
  • Plháková, A. (2010). Učebnice obecné psychologie.. Academia.
  • Rodgers, J. (2010). Trying to get it right: Undertaking research involving people with learning difficulties.. Disability & Society, 14(4), 421-433.
  • Shamoo, A. E., & Resnik, D. B. (2009). Responsible conduct of research (2nd ed.).. Oxford University Press.
  • SRCD. (2007). SRCD ethical standards for research with children..
  • Standardy pro pedagogické a psychologické testování. (2001). Standardy pro pedagogické a psychologické testování.. Testcentrum.
  • Štěrbová, D. (2012). Psychologické aspekty etiky výzkumu.. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Tjeltveit, A. C., & Gottlieb, M. C. (2010). Avoiding the road to ethical disaster: Overcoming vulnerabilities and developing resilience.. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 47(1), 98-110.
  • Weiss, P. a kol. (2011). Etické otázky v psychologii. Praha: Portál.
  • World Medical Association. (2021). Helsinská deklarace WMA - Etické zásady pro lékařský výzkum s účastí lidských bytostí..
  • World Medical Association. (2004). World Medical Association Declaration of Helsinki: Ethical principles for medical research involving human subjects..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): - (2022) Category: Physical education and sport - Recommended year of study:-, Recommended semester: -
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): - (2022) Category: Physical education and sport - Recommended year of study:-, Recommended semester: -