Předmět: Základy digitální medicíny

« Zpět
Název předmětu Základy digitální medicíny
Kód předmětu DGZ/VC011
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Wita Martin, MUDr.
  • Kučera Petr, MUDr.
  • Mazalová Romana, PhDr. PhD.
  • Kolář Martin, Mgr.
  • Heřman Miroslav, prof. MUDr. Ph.D.
  • Genzor Samuel, doc. MUDr. Ph.D.
  • Mizera Jan, MUDr.
  • Havelka Ladislav, Ing.
  • Slaninová Nikola, Ing.
  • Král Jakub, Ing.
  • Štýbnar Michal, Mgr.
  • Doleček Zdislav, Mgr.
  • Matějka Filip, Mgr.
  • Klásková Eva, doc. MUDr. Ph.D.
  • Hlavinka Antonín, Ing.
  • Krystyník Ondřej, MUDr. Ph.D.
  • Gergely Ondrej, Mgr. Ph.D.
  • Kolář Milan, prof. MUDr. Ph.D.
  • Vaněk Jakub, MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretická část - přednášky: Úvod do problematiky digitální medicíny. eHealth (mHealth), Interoperabilita. Kybernetická bezpečnost, GDPR. Legální aspekty eHealth a veřejné zakázky ve zdravotnictví. Nemocniční a ambulantní informační systémy ve zdravotnictví. Telemedicína, aplikace pro využití v medicíně, senzorika a IoT. BigData, ML a AI - využití v oblasti ochrany zdraví. Asistivní technologie. Sociální sítě, PR a user experience (UX) ve zdravotnictví. Inovační ekosystémy ve zdravotnictví. Implementace inovací do praxe I a II. Klinická část - semináře: Diabetologie, obezitologie, diabetologie v pediatrii. Pneumologie, spánková medicína. Paliativní terapie. Radiologie, PACS. Telekardiologie. Mikrobiologie a elektronizace laboratoří. Digitální aspekty farmakoterapie. Klinická část - praktická cvičení: Anestezie. Teleoftalmologie. Neurochirurgie. Rehabilitace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámení studentů lékařské fakulty se základními principy digitální medicíny třetího tisíciletí. Důraz je kladen jak na osvojení si základních IT principů včetně IT bezpečnosti, legálních a technických aspektů, tak na využití v každenní klinické praxi u oborů a diagnóz, kde digitální medicína, resp. telemedicína přináší jasný profit pro pacienta, zdravotnické zařízení a plátce zdravotní péče.
Cílem předmětu je způsobilost studenta pracovat se standardními nemocničními a ambulantními informačními systémy, registry a dalšími datovými zdroji, využívat digitální formy vzdělávání v rámci lékařské fakulty a později i v postgraduálním vzdělávání. Dále student bude schopen pracovat s nejrůznějšími periferiemi, které měří a interpretují fyziologické hodnoty pacienta, vyhodnocovat je a včas reagovat na zásadní změny zdravotního stavu. Standardem bude rovněž znalost využívání umělé inteligence a velkých dat pro návrh algritmů diagnostiky a léčby pacienta.
Předpoklady
Podmínkou absolvování předmětu je dokončení 3. ročníku studia.
PAT/VCB11 a zároveň PFY/VCB12

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Požadavkem absolvování předmětu je minimální 90 % účast na výuce a dále absolvování elektronického závěrečného testu s minimem 80 % správných odpovědí.
Doporučená literatura
  • Ariely, D. (2008). Jak drahé je zdarma. Proč chytří lidé přijímají špatná rozhodnutí; iracionální faktory v ekonomice i životě. Praha: Práh.
  • Cialdini, R.B. (2007). Zbraně vlivu: manipulativní techniky a jak se jim bránit. Brno: Jan Melvil Publishing s.r.o.
  • Gogia, S. (2019). Fundamentals of Telemedicine and Telehealth. Academic Press Inc.
  • Horňáková Michaela. (2012). Copywriting. Praktický průvodce tvorbou textů, které prodávají. Brno.
  • King,S. (2000). O psaní: Memoáry o řemesle. Praha: Beta.
  • Krug, S. (2006). Web design: Nenuťte uživatele přemýšlet. Brno: Computer Press.
  • Nielsen, J. (2002). Web.design. Praha: Soft Press s.r.o.
  • ROZMAN J. (2006). Elektronické přístroje v lékařství. Praha: Academia.
  • Segall, K. (2016). Myslete jednoduše: Jak chytří porážejí komplikovanost. Brno: BizBooks.
  • Shotton, R. (2020). Anatomie rozhodování: 25 skrytých faktorů, které ovlivňují to, jak nakupujeme. Praha: Dobrovský s.r.o.
  • Středa, L., Hána, K. (2016). eHealth a telemedicína: učebnice pro vysoké školy. Praha: Grada Publishing.
  • Táborský, M., Kautzner, J., Linhart, A. a kol. (2021). Kardiologie. Praha: Grada Publishing.
  • Voss, Ch., Raz, T. (2016). Nikdy nedělej kompromis aneb vyjednávej tak, jako by ti šlo o život. Brno: Jan Melvil Publishing s.r.o.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: -
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: -
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: -