Vyučující
|
-
Ludíková Barbora, MUDr. Ph.D.
-
Pospíšilová Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
-
Mihál Vladimír, prof. MUDr. CSc.
-
Zápalka Martin, MUDr. Ph.D.
-
Smolka Vratislav, MUDr.
-
Kopřiva František, prof. MUDr. Ph.D.
-
Bouchalová Kateřina, prof. MUDr. Ph.D.
-
Flögelová Hana, MUDr. Ph.D.
-
Hálek Jan, MUDr. Ph.D.
-
Klásková Eva, doc. MUDr. Ph.D.
-
Zapletalová Jiřina, doc. MUDr. Ph.D.
-
Volejníková Jana, doc. MUDr. Ph.D.
-
Foltenová Hana, MUDr.
-
Moškořová Veronika, MUDr.
-
Karásková Eva, doc. MUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Odběr anamnézy v pediatrii. Rozdělení dětského věku a charakteristika jednotlivých věkových období. Prevence v pediatrii. Poruchy vnitřního prostředí. Neuropsychický vývoj a jeho poruchy. Výživa kojence. Fyziologický a patologický novorozenec. Význam a praktická aplikace EBM s ukázkami on-line vyhledávání literatury. Diagnostika zánětu. Interpretace laboratorních nálezů. Nádorová onemocnění u dětí. Hematologie ? anémie a krvácivé stavy. Pneumologie (chronická respirační onemocnění - vrozené vady, chronický kašel, cystická fibróza). Akutní stavy (sepse, DIC, HUS). Endokrinologie dětského věku. Gastroenterologie (malabsorpční syndrom, nespecifické střevní záněty). Nefrologie (chronické glomerulopatie, nefrotický syndrom, akutní a chronické selhání ledvin). Revmatologie (autoimunitní onemocnění). Poruchy imunity, alergická respirační onemocnění) Neurologie (neuroinfekce, záchvatová onemocnění). Kardiologie (vrozené srdeční vady, poruchy srdečního rytmu). Infekce v dětském věku Intoxikace, popáleniny, úrazy. Odběr anamnézy v pediatrii. Rozdělení dětského věku a charakteristika jednotlivých věkových období. Prevence v pediatrii. Poruchy vnitřního prostředí. Neuropsychický vývoj a jeho poruchy. Výživa kojence. Fyziologický a patologický novorozenec. Význam a praktická aplikace EBM s ukázkami on-line vyhledávání literatury. Diagnostika zánětu. Interpretace laboratorních nálezů. Nádorová onemocnění u dětí. Hematologie ? anémie a krvácivé stavy. Pneumologie (chronická respirační onemocnění - vrozené vady, chronický kašel, cystická fibróza). Akutní stavy (sepse, DIC, HUS). Endokrinologie dětského věku. Gastroenterologie (malabsorpční syndrom, nespecifické střevní záněty). Nefrologie (chronické glomerulopatie, nefrotický syndrom, akutní a chronické selhání ledvin). Revmatologie (autoimunitní onemocnění). Poruchy imunity, alergická respirační onemocnění). Neurologie (neuroinfekce, záchvatová onemocnění). Kardiologie (vrozené srdeční vady, poruchy srdečního rytmu) Infekce v dětském věku. Intoxikace, popáleniny, úrazy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Získání základních teoretických poznatků a praktických dovedností při posuzování všech složek vývoje dětí v jednotlivých věkových skupinách, schopnost rozpoznat běžné dětské choroby v souladu s principy medicíny založené na důkazu (EBM).
Student musí být po absolvování výuky schopen zvládat problematiku zdraví a nemoci lidského jednice od narození do dosažení dospělosti. Umí samostatně a kvalifikovaně vyšetřit dítě nebo adolescenta, posoudit jeho vývoj ve všech složkách, nalézt případné odchylky. V rámci primární a sekundární prevence ovládá náplň preventivních prohlídek, běžný provoz oddělení i v provozu nočních pohotovostí. Rozpozná patologický nález při fyzikálním vyšetření, na jeho základě by měl umět indikovat laboratorní a jiná pomocná vyšetření a interpretovat jejich výsledky. Zvládá obecné zásady i zvláštnosti farmakoterapie dětského věku, rehabilitační péče, psychologické podpory i s ohledem na rodinné, školní a sociálního prostředí. Součástí státní rigorózní zkoušky je i zhodnocení písemného zpracování studentem vyšetřeného dětského pacienta (kazuistika) a vyhledání recentních literárních zdrojů v souladu s principy medicíny založené na důkazu (EBM).
|
Předpoklady
|
Základní znalosti anatomie.
FAR/VCA13 a zároveň MIK/VCA12
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Student by měl být po absolvování výuky schopen zvládat problematiku zdraví a nemoci jedince od narození do dospělosti. Naučí se samostatně a kvalifikovaně vyšetřit dítě nebo adolescenta. Zpracování zadaného pacienta formou ústního předvedení a písemného zpracování formou kazuistiky (case report). K výsledku bude přihlíženo u následné zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Hrodek, O., Vavřinec, J. a kol. (2002). Pediatrie. Galén, Praha.
-
Lebl, J. a kol. (2013). Malá diferenciální diagnostika v pediatrii. Praha: Galén.
-
Lebl, J., Provazník, K., Hejcmanová, L. (2007). Preklinická pediatrie. Galén Praha.
-
Mihál, V. a kol. (2012). Vybrané kapitoly z pediatrie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Šašinka, M., Šagát, T., Kovács, L. a kol. (2007). Pediatria 1 a 2. Herba.
|