Předmět: Pediatrie

« Zpět
Název předmětu Pediatrie
Kód předmětu DET/VC014
Organizační forma výuky Seminář + Cvičení + Praxe
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Ludíková Barbora, MUDr. Ph.D.
  • Pospíšilová Dagmar, prof. MUDr. Ph.D.
  • Mihál Vladimír, prof. MUDr. CSc.
  • Zápalka Martin, MUDr. Ph.D.
  • Smolka Vratislav, MUDr.
  • Kopřiva František, prof. MUDr. Ph.D.
  • Bouchalová Kateřina, prof. MUDr. Ph.D.
  • Flögelová Hana, MUDr. Ph.D.
  • Hálek Jan, MUDr. Ph.D.
  • Klásková Eva, doc. MUDr. Ph.D.
  • Zapletalová Jiřina, doc. MUDr. Ph.D.
  • Volejníková Jana, doc. MUDr. Ph.D.
  • Foltenová Hana, MUDr.
  • Moškořová Veronika, MUDr.
  • Karásková Eva, doc. MUDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Odběr anamnézy v pediatrii. Rozdělení dětského věku a charakteristika jednotlivých věkových období. Prevence v pediatrii. Poruchy vnitřního prostředí. Neuropsychický vývoj a jeho poruchy. Výživa kojence. Fyziologický a patologický novorozenec. Význam a praktická aplikace EBM s ukázkami on-line vyhledávání literatury. Diagnostika zánětu. Interpretace laboratorních nálezů. Nádorová onemocnění u dětí. Hematologie ? anémie a krvácivé stavy. Pneumologie (chronická respirační onemocnění - vrozené vady, chronický kašel, cystická fibróza). Akutní stavy (sepse, DIC, HUS). Endokrinologie dětského věku. Gastroenterologie (malabsorpční syndrom, nespecifické střevní záněty). Nefrologie (chronické glomerulopatie, nefrotický syndrom, akutní a chronické selhání ledvin). Revmatologie (autoimunitní onemocnění). Poruchy imunity, alergická respirační onemocnění) Neurologie (neuroinfekce, záchvatová onemocnění). Kardiologie (vrozené srdeční vady, poruchy srdečního rytmu). Infekce v dětském věku Intoxikace, popáleniny, úrazy. Odběr anamnézy v pediatrii. Rozdělení dětského věku a charakteristika jednotlivých věkových období. Prevence v pediatrii. Poruchy vnitřního prostředí. Neuropsychický vývoj a jeho poruchy. Výživa kojence. Fyziologický a patologický novorozenec. Význam a praktická aplikace EBM s ukázkami on-line vyhledávání literatury. Diagnostika zánětu. Interpretace laboratorních nálezů. Nádorová onemocnění u dětí. Hematologie ? anémie a krvácivé stavy. Pneumologie (chronická respirační onemocnění - vrozené vady, chronický kašel, cystická fibróza). Akutní stavy (sepse, DIC, HUS). Endokrinologie dětského věku. Gastroenterologie (malabsorpční syndrom, nespecifické střevní záněty). Nefrologie (chronické glomerulopatie, nefrotický syndrom, akutní a chronické selhání ledvin). Revmatologie (autoimunitní onemocnění). Poruchy imunity, alergická respirační onemocnění). Neurologie (neuroinfekce, záchvatová onemocnění). Kardiologie (vrozené srdeční vady, poruchy srdečního rytmu) Infekce v dětském věku. Intoxikace, popáleniny, úrazy.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Získání základních teoretických poznatků a praktických dovedností při posuzování všech složek vývoje dětí v jednotlivých věkových skupinách, schopnost rozpoznat běžné dětské choroby v souladu s principy medicíny založené na důkazu (EBM).
Student musí být po absolvování výuky schopen zvládat problematiku zdraví a nemoci lidského jednice od narození do dosažení dospělosti. Umí samostatně a kvalifikovaně vyšetřit dítě nebo adolescenta, posoudit jeho vývoj ve všech složkách, nalézt případné odchylky. V rámci primární a sekundární prevence ovládá náplň preventivních prohlídek, běžný provoz oddělení i v provozu nočních pohotovostí. Rozpozná patologický nález při fyzikálním vyšetření, na jeho základě by měl umět indikovat laboratorní a jiná pomocná vyšetření a interpretovat jejich výsledky. Zvládá obecné zásady i zvláštnosti farmakoterapie dětského věku, rehabilitační péče, psychologické podpory i s ohledem na rodinné, školní a sociálního prostředí. Součástí státní rigorózní zkoušky je i zhodnocení písemného zpracování studentem vyšetřeného dětského pacienta (kazuistika) a vyhledání recentních literárních zdrojů v souladu s principy medicíny založené na důkazu (EBM).
Předpoklady
Základní znalosti anatomie.
FAR/VCA13 a zároveň MIK/VCA12

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Student by měl být po absolvování výuky schopen zvládat problematiku zdraví a nemoci jedince od narození do dospělosti. Naučí se samostatně a kvalifikovaně vyšetřit dítě nebo adolescenta. Zpracování zadaného pacienta formou ústního předvedení a písemného zpracování formou kazuistiky (case report). K výsledku bude přihlíženo u následné zkoušky.
Doporučená literatura
  • Hrodek, O., Vavřinec, J. a kol. (2002). Pediatrie. Galén, Praha.
  • Lebl, J. a kol. (2013). Malá diferenciální diagnostika v pediatrii. Praha: Galén.
  • Lebl, J., Provazník, K., Hejcmanová, L. (2007). Preklinická pediatrie. Galén Praha.
  • Mihál, V. a kol. (2012). Vybrané kapitoly z pediatrie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Šašinka, M., Šagát, T., Kovács, L. a kol. (2007). Pediatria 1 a 2. Herba.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2019) Kategorie: Lékařské vědy 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2018) Kategorie: Lékařské vědy 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -