Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednáška uvede studenty do základní problematiky studia vietnamské komunity v ČR. Představí genezi této menšiny a nastíní její základní sociální rozvrstvení. Věnuje se jednotlivým dějinným etapám a charakterizuje kontext, ve kterém docházelo k jednotlivým migračním vlnám. Představí současnou vietnamskou společnost v ČR. Obsah: 1) Nejstarší kontakty mezi Vietnamem a Českou republikou. Misionáři a dobrodruzi. 2) Navázání diplomatických vztahů mezi ČSR a VDR. První dohody. Vzájemné vztahy v historickém kontextu válek v Indočíně a situace v ČSR. 3) Hospodářská výpomoc, vietnamští studenti, učni a sirotci v ČSR. 4) Nejvýznamnější migrační vlny, situace po pádu komunismu. Příchod Vietnamců z Německa. 5) Charakteristika současného vztahu. 6) Vietnamci na území ČR. Sociální stratifikace. Postavení ve společnosti. 7) Úprava zvyků, tradic, stravování, socializace. Kultura. 8) Vybrané problémy vietnamské komunity v ČR. Vztahy, charakteristika I., II. A III. Generace. 9) Obraz Vietnamu a Vietnamců v majoritní společnosti. Nejčastější klišé a stereotypy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Semestrální práce
- 27 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 27 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 27 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Přednáška uvede studenty do základní problematiky studia vietnamské komunity v ČR. Představí genezi této menšiny a nastíní její základní sociální rozvrstvení. Věnuje se jednotlivým dějinným etapám a charakterizuje kontext, ve kterém docházelo k jednotlivým migračním vlnám. Představí současnou vietnamskou společnost v ČR.
Studenti a studentky se budou orientovat v základním přehledu a stavu vietnamské diaspory v České republice. Studenti získají přehled o genezi a charakteristice jednotlivých sociálních vrstev vietnamské komunity v České republice. Orientují se v základních sociologických pojmech, jsou schopni uchopit dále pracovat s vybranými společenskými a kulturními odlišnostmi a zprostředkovaně mediovat komunikaci mezi Vietnamci a většinovou společností.
|
Předpoklady
|
U kurzu nejsou stanoveny prerekvizity.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce, Písemný test
Známky budou uděleny na základě splnění následujících požadavků: a) aktivní účast v hodinách - 20 % b) četba odborných textů k tématu - 30 % c) seminární práce - 20 % d) písemný zápočtový test - 30 %
|
Doporučená literatura
|
-
BROUČEK, S. (2003). Český pohled na Vietnamce. Praha.
-
FREIDENGEROVÁ, T. (2014). Vietnamci v Česku a ve světě: migrační a adaptační tendence. Praha.
-
KOCOUREK, J., PECHOVÁ, E.(ed.). (2006). S vietnamskými dětmi na českých školách. Praha.
-
KREBS, Michal and Eva Pechová. (2009). Vietnamese Workers in Czech Factories ? Research Report ? Excerpt.. Praha.
-
MARTÍNKOVÁ, Š. (2010). Vietnamská komunita v Praze. Praha.
|