Vyučující
|
-
Kratochvíl František, M.A., Ph.D.
-
Sio Joanna Ut-Seong, doc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz je strukturován ve vztahu k učebnici následujícím způsobem: 1. Úvod: Whaley 1997, kap. 1 2. Metodologie, vysvětlení a příznakovost, Whaley 1997, kap. 3 3. Vysvětlení jazykových univerzálií, Comrie 1989, kap. 1, Moravcsik 2011 4. Základní kategorie, Whaley 1997, kap. 4 5. Slovní pořádek a větné členění, Whaley 1997, kap. 5, 6 6. Morfologická typologie, Whaley 1997, kap. 7, 8 7. Jmenné větné členy a určení, Whaley 1997, kap. 10 8. Vyjadřování základních větných členů, Whaley 1997, kap. 9, 11 9. Slovesné kategorie, Whaley 1997, kap. 12, 13 10. Věty vedlejší, Whaley 1997, kap. 15 11. Kombinování vět, Whaley 1997, kap. 16 12. Typologie zvuků, Maddieson 2011 13. Znaková řeč
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Pozorování, Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 78 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 39 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz nabízí studentům pohled na rozsáhlou oblast výzkumu lingvistické typologie - studium podobností a rozdílů mezi jazyky, které existují napříč genetickými, areálovými a kulturními hranicemi. Studenti budou seznámeni s různými jazyky a jejich úkolem bude hledat zobecnění a navrhovat vzory či tendence, které lze prostřednictvím systematického srovnávání mezi jazyky nalézt.
Absolventi kurzu mají: i. základní povědomí o sémantických a pragmatických kategoriích, které gramatické systémy obyčejně vyjadřují a o gramatických výrazech, které k tomu účelu slouží ii. porozumění principu příznakovosti v jazyce a hierarchickým vztahům, které mezi různými druhy příznakovosti existují iii. přehled o prototypických kategoriích a jejich hodnotě pro chápání podstaty jazyka iv. schopnost formulovat a hodnotit obecné závěry o jazykovém vzorku na základě vlastního pozorování v. schopnost aplikovat typologické znalosti na jazykový systém a popisovat jeho vlastnosti ve vztahu k obecným kategoriím jazykové typologie
|
Předpoklady
|
Kurz předpokládá základní jazykovědné znalosti buď obecně lingvistické nebo ve specializaci nejlépe v mimoevropském jazyku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
i. pravidelná docházka ii. četba povinné literatury a příprava úkolů, iii. seminární práce na zvolené téma, ve které student prokáže své analytické schopnosti a znalost odborné literatury
|
Doporučená literatura
|
-
WHALEY, Lindsay J. (1997). Introduction to typology: the unity and diversity of language. Thousand Oaks, Ca.
|