Vyučující
|
-
Holý Ondřej, doc. RNDr. Ph.D.
-
Kisvetrová Helena, doc. PhDr. Mgr. Ph.D.
-
Zimmermannová Jarmila, doc. Ing. Ph.D.
-
Schovánková Tereza, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1.Blok - Úvod do metodologie, fáze výzkumu, etické principy, publikační etika, grantové výzvy, zadání úkolu 2.Blok - Epidemiologické studie (observační, intervenční) 3.Blok - Základy kvalitativního výzkumu 4.Blok - Struktura vědeckého abstraktu a článku - tvorba teoretických východisek, validita, vyhledávání informací, interpretace výsledků 5.Blok - Základy statistiky, terminologie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmětu seznamuje studenty se základními metodologickými principy výzkumu a s vybranými kvantitativními a kvalitativními výzkumnými technikami (např. dotazníkové šetření, rozhovor, obsahová analýza, ohniskové skupiny apod.). Předmět provede studenty jednotlivými fázemi výzkumu, od volby tématu přes výběr techniky výběru výzkumného souboru, pilotáž, získávání dat až po interpretaci dat a prezentaci a publikaci výsledků. Také se bude věnovat problémům a rizikům, se kterými se výzkumníci nejčastěji setkávají a publikační etice.
Po absolvování by studenti měli být schopni navrhnout a realizovat jednoduchý výzkumu, orientovat se v teoretických zdrojích, formulovat výzkumné otázky a hypotézy, zvolit odpovídající výzkumný design, vymezit výběrový soubor, určit vhodné techniky sběru dat a následně data analyzovat a kriticky zhodnotit výsledky a napsat závěrečnou zprávu z výzkumu. Dále by měli být studenti schopni kriticky posoudit jiné výzkumné studie, posoudit jejich limity, zaujmout k nim stanovisko a komparovat s vlastními výsledky.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Aktivní účast na výuce, závěrečný rozhovor nebo písemná zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum.
-
Punch, K.F. (2015). Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál.
-
Punch, K.F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Praha.
-
Řiháček, T.; Čermák, I.; Hytych, R. (2013). Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita.
-
STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie . Boskovice.
-
Švaříček, R., & Šeďová, K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
-
Vévodová, Š., & Ivanová, K. Základy metodologie výzkumu pro nelékařské zdravotnické profese.
-
Walker, I., & Novák, O. (2013). Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada.
|