Předmět: Klinika prosazování sociální spravedlnosti

« Zpět
Název předmětu Klinika prosazování sociální spravedlnosti
Kód předmětu CPV/MKPSS
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Četnost výuky zimní/letní semestr
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Madleňáková Lucia, JUDr. Ph.D.
  • Sležková Anna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu je rozdělen do dvou tematických okruhů ? stručný teoretický úvod a následné praktické části, v jejichž rámci již budou studenti pracovat na zodpovězení aktuálně vydefinované otázky). Teoretická část - problematika zranitelnosti člověka a přístupu k ní (modely sociální práce založené na charitativním přístupu, přístupu vycházejícího z potřeb a přístupu založeného na právech); - mezinárodní etický kodex sociální práce a jeho vazba na aktuální lidskoprávní standardy - základní principy a koncepty přístupu založeného na právech (kde je najdeme v mezinárodních dokumentech ? především Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením a Úmluva OSN o právech dítěte; otázka jejich přenositelnosti na jiné skupiny v situaci sociální zranitelnosti) Praktická část: - práce na aktuálně řešeném tématu (rešerše relevantních zdrojů, jejich studium, diskuze nad nimi, práce na konečném výstupu, v návaznosti na řešené téma a možnosti exkurze/stáž přímo u poskytovatele sociálních služeb, nebo debata se sociálním pracovníkem se zkušenosti z řešené oblasti).

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Cílem předmětu je přiblížit studentům oblast sociální práce jako profesi a prostředí, jejichž úkolem je přispívat k praktickému naplňování lidských práv lidí, kteří se nacházejí v situaci sociální zranitelnosti (slovy zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v ?nepříznivé sociální situaci? ? lidé se zdravotním postižením, děti v situaci sociálního ohrožení, lidé užívající návykové látky, lidé bez domova, lidé vyššího věku apod.). Sociální pracovníci při práci s lidmi v situaci sociální zranitelnosti často naráží na dosud nedostatečně zodpovězené právní otázky, týkající se jejich role ve vztahu k člověku, s nímž pracují, a řešení jeho situace. Tyto otázky nezřídka nabývají podoby i složitých etických dilemat (např. ochrana v. autonomie klienta). Předmět by měl přispět k hledání přiměřené odpovědi na tato dilemata, a to s oporou o právo a aktuální lidskoprávní standardy. V rámci semestrální výuky bude vždy v návaznosti na konkrétní potřeby poskytovatelů sociálních služeb, případně sociálních pracovníků z jiných oblastí realizace sociální práce s lidmi v situaci sociální zranitelnosti, vydefinován konkrétní problém, na který budou studenti hledat a formulovat (lidsko)právní odpověď, která bude v souladu s přístupem k sociální práci založeným na právech (rights-based approach to social work). S ohledem na interdisciplinární povahu řešených otázek, budou studenti pracovat nejen s lidskoprávními dokumenty (judikatura lidskoprávních orgánů, obecné komentáře výborů OSN, zprávy zvláštních zpravodajů OSN), nýbrž rovněž s relevantní literaturou, především zahraniční. S ohledem na aktuálně řešenou problematiku a dostupné možnosti může být studentům v rámci předmětu zprostředkována i exkurze či stáž u poskytovatele sociálních služeb, případně jiné organizaci věnující se sociální práci, anebo setkání a diskuze se sociálním pracovníkem přímo na semináři. V případě zájmu poskytovatelů sociálních služeb není vyloučena ani realizace školení (semináře) přímo pro sociální pracovníky a pracovníky v sociálních službách ze strany studentů. Práce studentů by měla směřovat nejen k vytvoření co nejpraktičtějšího právního průvodce (metodiky) srozumitelného pro sociální pracovníky a pracovníky v sociálních službách, ale rovněž k pojmenování případných systémových nedostatků a formulaci doporučení k jejich řešení, a to opět plně v souladu s přístupem založeným na právech. Vzniknout by tak měl nejen praktický materiál, ale v případě potřeby též materiál advokační (systémová doporučení). Předmět by měl v konečném důsledku přispět: - ke zvýšení praktických dovedností studentů hledat právní odpovědi na složité otázky, které vyvstávají při zajišťování sociální práce s lidmi v sociálně zranitelné situaci; - k prohloubení znalostí studentů v oblasti lidských práv; - k (lidsko)právní kultivaci realizace sociálních práce s lidmi v sociálně-zranitelné situaci; - ke zvýšení citlivosti studentů v otázkách sociální zranitelnosti a spravedlnosti.
Znalosti: - upevnění porozumění přístupu založenému na právech, který rezonuje nejen v lidskoprávních dokumentech (především obecných komentářích výborů OSN), ale rovněž v oblasti sociální práce) a získání schopnosti jeho odlišení od jiných přístupů (v oblasti sociální práce především charitativního a přístupu založeného na potřebách, v oblasti lidských práv především medicínského (individuálního) modelu postižení nebo represivního nebo sociálně-opatrovnického přístupu k dětem) - získání přehledu v oblasti sociální práce a poskytování sociálních služeb (právní úprava i praktická podoba a aktuální problémy) Dovednosti: - prohloubení schopnosti pracovat s lidskoprávními závazky v konkrétních praktických situacích; - prohloubení schopnosti sdělovat právní poznatky neprávním právním profesím srozumitelným způsobem (zde konkrétně sociálním pracovníkům a pracovníkům v sociálních službách) - prohloubení schopnosti používání základů vědecké práce (vyhledávání informací, jejich zpracování a další využití) Hodnoty: - vyšší citlivost k problematice sociální zranitelnosti a sociální spravedlnosti - posílení vědomí společenské odpovědnosti při výkonu právních profesích
Předpoklady


Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Povinná účast na seminářích a aktivní příprava na jednotlivé semináře podle zadání (rešerše relevantních zdrojů, práce na konečném výstupu semináře ? analýze, manuálu, systémových doporučeních apod.).
Doporučená literatura
  • Androff, David. (2015). Practising rights: Human rights-based approaches to social work practice. Routledge.
  • Bethold, S. Megan. (2015). Human Rights-Based Approaches to Clinical Social Work. Springer.
  • Gatenio Gabel, Shirley. (2024). Human Rights-Based Approach to Justice in Social Work Practice. Oxford University Press.
  • Ife, Jim, Soldatić, Karen, Briskman, Linda. (2022). Human Rights and Social Work. Towards Rights-Based Practice. 4th ed.. Cambridge: Cambridge University Press.
  • International Association of Schools of Social Work. (2019). Global Social Work Statement of Ethical Principles [online]..
  • International Federation of Social Workers. (2018). Global Social Work Statement of Ethical Principles [online]..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2019) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2024) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2024) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2019) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2019) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2019) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: -
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2024) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2024) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2024) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: -
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2019) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -