| Název předmětu | Klinika prosazování sociální spravedlnosti |
|---|---|
| Kód předmětu | CPV/MKPSS |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 4 |
| Četnost výuky | zimní/letní semestr |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 4 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Obsah předmětu je rozdělen do dvou tematických okruhů ? stručný teoretický úvod a následné praktické části, v jejichž rámci již budou studenti pracovat na zodpovězení aktuálně vydefinované otázky). Teoretická část - problematika zranitelnosti člověka a přístupu k ní (modely sociální práce založené na charitativním přístupu, přístupu vycházejícího z potřeb a přístupu založeného na právech); - mezinárodní etický kodex sociální práce a jeho vazba na aktuální lidskoprávní standardy - základní principy a koncepty přístupu založeného na právech (kde je najdeme v mezinárodních dokumentech ? především Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením a Úmluva OSN o právech dítěte; otázka jejich přenositelnosti na jiné skupiny v situaci sociální zranitelnosti) Praktická část: - práce na aktuálně řešeném tématu (rešerše relevantních zdrojů, jejich studium, diskuze nad nimi, práce na konečném výstupu, v návaznosti na řešené téma a možnosti exkurze/stáž přímo u poskytovatele sociálních služeb, nebo debata se sociálním pracovníkem se zkušenosti z řešené oblasti).
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je přiblížit studentům oblast sociální práce jako profesi a prostředí, jejichž úkolem je přispívat k praktickému naplňování lidských práv lidí, kteří se nacházejí v situaci sociální zranitelnosti (slovy zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, v ?nepříznivé sociální situaci? ? lidé se zdravotním postižením, děti v situaci sociálního ohrožení, lidé užívající návykové látky, lidé bez domova, lidé vyššího věku apod.). Sociální pracovníci při práci s lidmi v situaci sociální zranitelnosti často naráží na dosud nedostatečně zodpovězené právní otázky, týkající se jejich role ve vztahu k člověku, s nímž pracují, a řešení jeho situace. Tyto otázky nezřídka nabývají podoby i složitých etických dilemat (např. ochrana v. autonomie klienta). Předmět by měl přispět k hledání přiměřené odpovědi na tato dilemata, a to s oporou o právo a aktuální lidskoprávní standardy. V rámci semestrální výuky bude vždy v návaznosti na konkrétní potřeby poskytovatelů sociálních služeb, případně sociálních pracovníků z jiných oblastí realizace sociální práce s lidmi v situaci sociální zranitelnosti, vydefinován konkrétní problém, na který budou studenti hledat a formulovat (lidsko)právní odpověď, která bude v souladu s přístupem k sociální práci založeným na právech (rights-based approach to social work). S ohledem na interdisciplinární povahu řešených otázek, budou studenti pracovat nejen s lidskoprávními dokumenty (judikatura lidskoprávních orgánů, obecné komentáře výborů OSN, zprávy zvláštních zpravodajů OSN), nýbrž rovněž s relevantní literaturou, především zahraniční. S ohledem na aktuálně řešenou problematiku a dostupné možnosti může být studentům v rámci předmětu zprostředkována i exkurze či stáž u poskytovatele sociálních služeb, případně jiné organizaci věnující se sociální práci, anebo setkání a diskuze se sociálním pracovníkem přímo na semináři. V případě zájmu poskytovatelů sociálních služeb není vyloučena ani realizace školení (semináře) přímo pro sociální pracovníky a pracovníky v sociálních službách ze strany studentů. Práce studentů by měla směřovat nejen k vytvoření co nejpraktičtějšího právního průvodce (metodiky) srozumitelného pro sociální pracovníky a pracovníky v sociálních službách, ale rovněž k pojmenování případných systémových nedostatků a formulaci doporučení k jejich řešení, a to opět plně v souladu s přístupem založeným na právech. Vzniknout by tak měl nejen praktický materiál, ale v případě potřeby též materiál advokační (systémová doporučení). Předmět by měl v konečném důsledku přispět: - ke zvýšení praktických dovedností studentů hledat právní odpovědi na složité otázky, které vyvstávají při zajišťování sociální práce s lidmi v sociálně zranitelné situaci; - k prohloubení znalostí studentů v oblasti lidských práv; - k (lidsko)právní kultivaci realizace sociálních práce s lidmi v sociálně-zranitelné situaci; - ke zvýšení citlivosti studentů v otázkách sociální zranitelnosti a spravedlnosti.
Znalosti: - upevnění porozumění přístupu založenému na právech, který rezonuje nejen v lidskoprávních dokumentech (především obecných komentářích výborů OSN), ale rovněž v oblasti sociální práce) a získání schopnosti jeho odlišení od jiných přístupů (v oblasti sociální práce především charitativního a přístupu založeného na potřebách, v oblasti lidských práv především medicínského (individuálního) modelu postižení nebo represivního nebo sociálně-opatrovnického přístupu k dětem) - získání přehledu v oblasti sociální práce a poskytování sociálních služeb (právní úprava i praktická podoba a aktuální problémy) Dovednosti: - prohloubení schopnosti pracovat s lidskoprávními závazky v konkrétních praktických situacích; - prohloubení schopnosti sdělovat právní poznatky neprávním právním profesím srozumitelným způsobem (zde konkrétně sociálním pracovníkům a pracovníkům v sociálních službách) - prohloubení schopnosti používání základů vědecké práce (vyhledávání informací, jejich zpracování a další využití) Hodnoty: - vyšší citlivost k problematice sociální zranitelnosti a sociální spravedlnosti - posílení vědomí společenské odpovědnosti při výkonu právních profesích |
| Předpoklady |
|
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta
Povinná účast na seminářích a aktivní příprava na jednotlivé semináře podle zadání (rešerše relevantních zdrojů, práce na konečném výstupu semináře ? analýze, manuálu, systémových doporučeních apod.). |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Právnická fakulta | Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2019) | Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Právnická fakulta | Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2024) | Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Právnická fakulta | Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2024) | Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Právnická fakulta | Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2019) | Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Právnická fakulta | Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2019) | Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Právnická fakulta | Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2019) | Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Právnická fakulta | Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2024) | Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Právnická fakulta | Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2024) | Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Právnická fakulta | Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2024) | Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Právnická fakulta | Studijní plán (Verze): Právo a právní věda (2019) | Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |