Vyučující
|
-
Flajšarová Pavlína, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do kurzu, obsah a cíle, očekávání studujících, principy neformálního vzdělávání, kulturně-standardní a transkulturní přístup k interkulturnímu vzdělávání, interkulturní kompetence. 2. Koncept identity, reflexe vlastní identity a jejích složek. 3. Stereotypy, předsudky, diskriminace - porozumění mechanismům zkreslující realitu. 4. Privilegium. 5. Realizace aktivit studentů a zpětná vazba I. 6. Realizace aktivit studentů a zpětná vazba II, evaluace předmětu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Předmět Rozvoj interkulturních kompetencí je realizován v rámci programu Erasmus+ ve spolupráci s Domem zahraniční spolupráce při MŠMT. Předmět koncipovaný jako seminář se zaměřuje na problematiku interkulturních kompetencí, sleduje související témata, poskytuje příležitost seznámit se s rozvojem interkulturních kompetencí pomocí metod neformálního vzdělávání. Seminář má interaktivní charakter, využity jsou sebezkušenostní metody, důraz je kladen na praktické zkušenosti studentů a na osvojení dovedností využitelných v práci lektora se skupinami. Výuka probíhá v češtině.
Výstupy z učení: Studující po absolvování předmětu: - získají lepší orientaci v tématu interkulturní kompetence a neformálního vzdělávání - budou si více vědomi své vlastní identity a pocitu sounáležitosti s ostatními - budou schopni vyjadřovat své názory s větším respektem a empatií k druhým - budou umět kriticky reflektovat předsudky a jednat proti diskriminaci
|
Předpoklady
|
Nejsou vyžadovány žádné zvláštní předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Dotazník
1. Vypracování eseje - reflexe. Termín odevzdání do 28. 1. 2024. Rozsah 2-3 normostrany. 2. Plnění průběžných úkolů - samostatná nebo skupinová práce k jednotlivým tematickým blokům. 3. Skupinová práce - příprava a vedení vzdělávací aktivity na téma interkulturních kompetencí podle zadání vyučujících. 4. Plná účast alespoň na 5 setkání ze 6. 5. Vyplnění dotazníku před a po kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
Fórum pro prožitkové vzdělávání, z.ú. Odmítání předsudků a stereotypů. 2020.
-
Janečková, S.D. Metodika pro učitele: Interkulturní dílna předsudky. .
-
Janská, I. Než začneme s multikulturní výchovou. 2008.
-
Moree, D. Základy interkulturního soužití. Praha. 2015.
-
Pešek, T. Slabikář neformálního vzdělávání. 2019.
-
Randa, J. - Felcmanová, A. Metodika přístupu anti-bias. 2019.
-
Salto-Youth. European Training Strategy II. Amended version of competences for trainers working at international level. 2014.
-
Salto-Youth. Intercultural Competence ? Research Report. 2012.
-
Winkelmann, A.S. More than culture ? Víc než kultura. Plzeň. 2016.
|