Vyučující
|
-
Hédl Radim, Mgr. MgA. Ph.D.
-
Duchoslav Martin, RNDr. Ph.D.
-
Trávníček Bohumil, doc. RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1-2. Co je to rostlinné společenstvo? 3-4. Vegetace a prostředí: kontinuity a diskontinuity 5-6. Konkurence, pozitivní interakce a organizace rostlinných společenstev 7. Studentské prezentace kritických rozborů publikovaných studií 8-9. Druhová diverzita a fungování rostlinných společenstev 10-11. Klasifikace vegetace: historický vývoj a současné techniky a postupy 12. Dynamika vegetace (sukcese) 13. Rostlinné invaze, ochrana přírody a obnova
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 1 hodina za semestr
- Příprava na zápočet
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 10 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 3 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je studentům představit koncept rostlinného společenstva, který předpokládá, že výskyt a abundance druhů nejsou závislé pouze na abiotickém prostředí a kompetičním vyloučení. V přednáškách budou na řadě příkladů demonstrovány pozitivní interakce mezi druhy (facilitace), jež dokládají, že druhy koexistující na jednom místě jsou funkčně provázané. Dále bude řešena problematika disperse rostlin a klonality ve vztahu k druhové abundanci a koexistenci, determinanty diverzity a její pattern na různých škálách, sukcese a ekologie obnovy. Studenti získají přehled o hlavních metodách klasifikace vegetace, tj. klasifikace do vegetačních jednotek na principu diagnostických druhů.
- přehled o současném pojetí povahy rostlinných společenstev a procesů, které je utvářejí - základní přehled o rozložení biodiverzity vegetace napříč prostorovými úrovněmi - vhled do historického vývoje vegetace během holocénu a (sub)recentním období - kvalifikace ke sběru dat o vegetaci a podmínkách prostředí - kvalifikace ke klasifikaci společenstev do zavedených vegetačních jednotek - znalost klasifikačních technik
|
Předpoklady
|
- ochota generovat a testovat ekologické hypotézy - všeobecný přehled o ekologii rostlin - znalost základních statistických technik a práce v statistickém programu
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
- aktivní účast při diskusi na přednáškách - kritický rozbor publikované studie a jeho prezentace na přednášce - sepsání seminární práce
|
Doporučená literatura
|
-
Callaway, RM. (2010). Positive interactions and interdependence in plant communities. Berlin.
-
Ellenberg, H. (1988). Vegetation ecology of central Europe. Cambridge.
-
Kent, M. & Coker, P. (1992). Vegetation Description and Analysis (A Practical Approach). Belhaven Press, London.
-
Lepš, J., Šmilauer, P. (2003). Multivariate analysis of ecological data using CANOCO. Cambridge.
-
Maarel, E., & Franklin, J. (2013). Vegetation ecology. Chichester: Wiley-Blackwell.
-
Pedrotti F. (2004). Plant and vegetation mapping. Springer.
-
Vellend M. (2016). The theory of ecological communities. Princeton University Press.
|