Vyučující
|
-
Duchoslav Martin, RNDr. Ph.D.
-
Hroneš Michal, RNDr. Ph.D.
-
Hédl Radim, Mgr. MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz seznamuje studenty s diverzitou vegetace na území ČR a s jejími příčinami. V úvodní části je podána zevrubná charakteristika přírodních poměrů střední Evropy se zaměřením na ČR s cílem poukázat na hlavní abiotické vlivy, které utvářejí současnou podobu vegetačního krytu. V tomto kontextu je dále věnována pozornost i vývoji vegetace na našem území od poslední doby ledové po současnost. Zbývající část kurzu se věnuje popisu hlavních vegetačních typů na území ČR podle nejnovějšího zpracování v kompendiu Vegetace ČR (Academia) v následující struktuře: druhové složení, ekologická charakteristika, rozšíření, význam pro ochranu přírody, uplatnění v krajině. Podrobně jsou zpracována společenstva vod a mokřadů, louky a pastviny, xerotermní travinná společenstva, společenstva rašelinišť, slaných půd a písčin, společenstva skalních štěrbin a sutí, subalpínská společenstva vysokohorských niv, lesní společenstva (lužní lesy, mokřadní olšiny, doubravy, bučiny, suťové a roklinové lesy, smrčiny), společenstva kosodřeviny, paseková společenstva. Pozornost je věnována i synantropní vegetaci, projevům synantropizace lesních i nelesních společenstev.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
- Příprava na zkoušku
- 20 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Historie výzkumu vegetace ve střední Evropě, příčiny současného složení vegetace střední Evropy: abiotické poměry střední Evropy, vývoj vegetace ČR po poslední době ledové; a charakteristika nejdůležitějších typů vegetace ČR současnosti.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - Vysvětlit význam vegetace coby klíčové složky krajiny se složitou časoprostorovou dynamikou - Vyjmenovat nejdůležitější typy vegetace České republiky, zejména s ohledem na jejich syntaxonomii, druhové složení, ekologickou charakteristiku, geografické rozšíření a stupeň jejich ohrožení a vzácnosti - Charakterizovat hlavní příčiny ohrožení a zásadách asanačního a regulačního managementu u jednotlivých vegetačních typů - Determinovat hlavní typy vegetace naší krajiny (na základě indikačních druhových skupin)
|
Předpoklady
|
Kurz je vhodný pro studenty, kteří mají za sebou základní systematické kurzy (systém a fylogeneze cévnatých rostlin), libovolný kurz ekologie je výhodou, absolvování kurzu Věda o vegetaci (BOT/VOV nebo BOT/VV) je velkou výhodou.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Znalosti v rozsahu probírané látky a studijní literatury.
|
Doporučená literatura
|
-
Ellenberg, H. (1988). Vegetation ecology of central Europe. Fourth edition.. Cambridge University Press, Cambridge.
-
& Chytrý, M. (2007). Vegetace České republiky. Praha: Academia.
-
& Chytrý, M. (2010). Vegetace České republiky. Praha: Academia.
-
& Chytrý, M. (2011). Vegetace České republiky. Praha: Academia.
-
Chytrý, M. (ed.). (2013). Vegetace Č eské republiky 4.. Praha.
-
Chytrý, M., Kučera, T., Kočí, M., Grulich, V., & Lustyk, P. (2010). Katalog biotopů České republiky =: Habitat catalogue of the Czech Republic. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR.
-
Ložek, V. (1973). Příroda ve čtvrtohorách. Praha: Academia.
-
Ložek, V. (2007). Zrcadlo minulosti: česká a slovenská krajina v kvartéru. Praha: Dokořán.
-
Pokorný, P. (2011). Neklidné časy: kapitoly ze společných dějin přírody a lidí. Praha: Dokořán.
|