Předmět: Vegetace České republiky

« Zpět
Název předmětu Vegetace České republiky
Kód předmětu BOT/VCR
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hédl Radim, Mgr. MgA. Ph.D.
  • Duchoslav Martin, RNDr. Ph.D.
  • Hroneš Michal, RNDr. Ph.D.
  • Trávníček Bohumil, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz seznamuje studenty s diverzitou vegetace na území ČR a s jejími příčinami. V úvodní části je podána zevrubná charakteristika přírodních poměrů střední Evropy se zaměřením na ČR s cílem poukázat na hlavní abiotické vlivy, které utvářejí současnou podobu vegetačního krytu. V tomto kontextu je dále věnována pozornost vývoji vegetace na našem území od poslední doby ledové po současnost. Zbývající část kurzu se věnuje popisu hlavních vegetačních typů na území ČR podle nejnovějšího zpracování v kompendiu Vegetace ČR v následující struktuře: druhové složení, ekologická charakteristika, rozšíření, význam pro ochranu přírody, uplatnění v krajině. Podrobně jsou zpracována společenstva vod a mokřadů, louky a pastviny, xerotermní travinná společenstva, společenstva rašelinišť, slaných půd a písčin, společenstva skalních štěrbin a sutí, subalpínská společenstva vysokohorských niv, lesní společenstva (lužní lesy, mokřadní olšiny, doubravy, bučiny, suťové a roklinové lesy, smrčiny), společenstva kosodřeviny, paseková společenstva. Pozornost je věnována i synantropní a plevelové vegetaci, projevům synantropizace lesních i nelesních společenstev.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 6 hodin za semestr
Výstupy z učení
Abiotické poměry střední Evropy, vývoj vegetace ČR po poslední době ledové a charakteristika nejdůležitějších typů vegetace ČR současnosti.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - Vysvětlit význam vegetace coby klíčové složky krajiny se složitou časoprostorovou dynamikou - Znát nejdůležitější typy vegetace České republiky, zejména s ohledem na jejich druhové složení, ekologickou charakteristiku, geografické rozšíření a stupeň jejich ohrožení a vzácnosti - Charakterizovat hlavní příčiny ohrožení a zásady asanačního a regulačního managementu u jednotlivých vegetačních typů - Determinovat hlavní typy vegetace naší krajiny na základě indikačních druhových skupin
Předpoklady
Základní znalost ekologie rostlin, výhodou je absolvování kurzu Věda o vegetaci.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

Znalosti v rozsahu probírané látky
Doporučená literatura
  • Ellenberg, H. (1988). Vegetation ecology of central Europe. Fourth edition.. Cambridge University Press, Cambridge.
  • Chytrý, M. (ed.). (2013). Vegetace Č eské republiky 4.. Praha.
  • Chytrý, M. (ed.). (2007). Vegetace České republiky 1. Academia.
  • Chytrý, M. (ed.). (2010). Vegetace České republiky 2. Academia.
  • Chytrý, M. (ed.). (2011). Vegetace České republiky 3. Academia.
  • Chytrý, M., Kučera, T., Kočí, M., Grulich, V., & Lustyk, P. (2010). Katalog biotopů České republiky =: Habitat catalogue of the Czech Republic. Praha: Agentura ochrany přírody a krajiny ČR.
  • Ložek, V. (1973). Příroda ve čtvrtohorách. Praha: Academia.
  • Ložek, V. (2007). Zrcadlo minulosti: česká a slovenská krajina v kvartéru. Praha: Dokořán.
  • Pokorný, P. (2011). Neklidné časy: kapitoly ze společných dějin přírody a lidí. Praha: Dokořán.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika (2021) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní