Předmět: Úvodní seminář k výuce biologie na základních a středních školách

« Zpět
Název předmětu Úvodní seminář k výuce biologie na základních a středních školách
Kód předmětu BOT/USY
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Oulehlová Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled učiva 1. Tvorba didaktických materiálů se zaměřením na pracovní listy. 2. Tvorba didaktických sbírek. 3. Tvorba didaktických pomůcek. 4. Motivační pokusy v biologii. 5. Využití myšlenkových map ve výuce. 6. Využití pojmových map ve výuce. 7. Didaktické hry v biologii. 8. Informační technologie ve výuce. 9. Projektová výuka v biologii. 10. Didaktická vycházka. 11. Příprava didaktických materiálů pro nadané žáky a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 12. Prezentace výsledků práce studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět je úvodem k ostatním didaktickým předmětům v navazujícím magisterském studiu. Má studentům pomoci při řešení praktických problémů spojených s výukou biologie na základní a střední škole. Pozornost bude věnována praktickým aspektům oborové didaktiky, se kterými se setkají budoucí učitelé biologie na základních i středních školách. Studenti budou seznámeni s tvorbou didaktických materiálů, sbírek a pomůcek, s aktivizací žáků pomocí motivačních pokusů a didaktických her ve výuce, s praktickým využitím moderních informačních technologií, s didaktickými vycházkami a s realizací projektové výuky.
Předmět rozvíjí pedagogické dovednosti studentů a jejich kompetence pro řešení praktických problémů spojených s výukou biologie na základní a střední škole. Studenti získají základní dovednosti jak zhotovit didaktické pomůcky pro výuku, jak realizovat projektovou a badatelsky orientovanou výuku, jak využít motivační experimenty a další interaktivní a aktivizační metody ve své budoucí pedagogické praxi.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

100% účast Aktivita v průběhu jednotlivých seminářů. Prezentace experimentu nebo didaktických materiálů na vybrané biologické téma.
Doporučená literatura
  • Altmann A. (1975). Metody a zásady ve vyučování biologie.. SPN Praha.
  • BUZAN T. (2014). Mentální mapování.. Praha - Portál.
  • JEZBEROVÁ R. et al. Žákovské projekty ? cesta ke kompetencím. Příručka pro učitele středních odborných škol.. Praha.
  • KRATOCHVÍLOVÁ J. (2009). Teorie a praxe projektové výuky.. Brno: Masarykova univerzita.
  • KUBINOVÁ L. et VINTER L. (2013). Experimenty pro přírodovědné kroužky na téma: Rostliny, léčivé látky, drogy.. Univerzita Palackého v Olomouci.
  • SMRTOVÁ E., KAŽMIERSKI T. et al. (2005). Za Naturou na túru.. REC ČR - Praha.
  • VAŇKOVÁ, P. (2014). Pojmové mapy ve vzdělávání.. 1. vyd. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní