Vyučující
|
-
Oulehlová Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přehled učiva 1. Tvorba didaktických materiálů se zaměřením na pracovní listy. 2. Tvorba didaktických sbírek. 3. Tvorba didaktických pomůcek. 4. Motivační pokusy v biologii. 5. Využití myšlenkových map ve výuce. 6. Využití pojmových map ve výuce. 7. Didaktické hry v biologii. 8. Informační technologie ve výuce. 9. Projektová výuka v biologii. 10. Didaktická vycházka. 11. Příprava didaktických materiálů pro nadané žáky a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. 12. Prezentace výsledků práce studentů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět je úvodem k ostatním didaktickým předmětům v navazujícím magisterském studiu. Má studentům pomoci při řešení praktických problémů spojených s výukou biologie na základní a střední škole. Pozornost bude věnována praktickým aspektům oborové didaktiky, se kterými se setkají budoucí učitelé biologie na základních i středních školách. Studenti budou seznámeni s tvorbou didaktických materiálů, sbírek a pomůcek, s aktivizací žáků pomocí motivačních pokusů a didaktických her ve výuce, s praktickým využitím moderních informačních technologií, s didaktickými vycházkami a s realizací projektové výuky.
Předmět rozvíjí pedagogické dovednosti studentů a jejich kompetence pro řešení praktických problémů spojených s výukou biologie na základní a střední škole. Studenti získají základní dovednosti jak zhotovit didaktické pomůcky pro výuku, jak realizovat projektovou a badatelsky orientovanou výuku, jak využít motivační experimenty a další interaktivní a aktivizační metody ve své budoucí pedagogické praxi.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
100% účast Aktivita v průběhu jednotlivých seminářů. Prezentace experimentu nebo didaktických materiálů na vybrané biologické téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Altmann A. (1975). Metody a zásady ve vyučování biologie.. SPN Praha.
-
BUZAN T. (2014). Mentální mapování.. Praha - Portál.
-
JEZBEROVÁ R. et al. Žákovské projekty ? cesta ke kompetencím. Příručka pro učitele středních odborných škol.. Praha.
-
KRATOCHVÍLOVÁ J. (2009). Teorie a praxe projektové výuky.. Brno: Masarykova univerzita.
-
KUBINOVÁ L. et VINTER L. (2013). Experimenty pro přírodovědné kroužky na téma: Rostliny, léčivé látky, drogy.. Univerzita Palackého v Olomouci.
-
SMRTOVÁ E., KAŽMIERSKI T. et al. (2005). Za Naturou na túru.. REC ČR - Praha.
-
VAŇKOVÁ, P. (2014). Pojmové mapy ve vzdělávání.. 1. vyd. Praha: Karolinum.
|