Předmět: Fylogeneze a systém vyšších rostlin

« Zpět
Název předmětu Fylogeneze a systém vyšších rostlin
Kód předmětu BOT/SVP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kitner Miloslav, RNDr. Ph.D.
  • Majeský Luboš, RNDr. Ph.D.
  • Vaculná Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Vašut Radim Jan, doc. RNDr. Ph.D.
  • Trávníček Bohumil, doc. RNDr. Ph.D.
  • Hroneš Michal, RNDr. Ph.D.
  • Hradílek Zbyněk, RNDr. Ph.D.
  • Kobrlová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Evoluce (základní mechanismy), fylogeneze, speciace. Hierarchie taxonomických jednotek. Historický přehled vývoje klasifikačních systémů (umělé, přirozené, vývojové) a jejich nejvýznačnější představitelé. Původ vyšších rostlin, adaptace k suchozemskému prostředí, telomová a stelární teorie. Rodozměna, její vývoj a srovnání u jednotlivých vývojových stupňů.Evoluční vztahy a charakteristiky hlavních skupin vyšších rostlin: mechorosty (Marchantiophyta, Anthocerotophyta, Bryophyta), nejstarší cévnaté rostliny (Rhyniophyta, Zosterophyllophyta, Trimerophyta), kapraďorosty (Lycopodiophyta, Equisetophyta, Psilotophyta, Polypodiophyta), předsemenné rostliny (Progymnospermophyta), nahosemenné rostliny (Lyginopteridophyta, Cycadophyta, Cycadeoideophyta, Ginkgoophyta, Pinophyta, Gnetophyta), krytosemenné rostliny (Magnoliophyta). Evoluční vztahy a systém v uvedených odděleních vyšších rostlin. Přehled a charakteristika významnějších zástupců (druhů) jednotlivých systematických skupin.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Základní pojmy (systematika, taxonomie, klasifikace, nomenklatura), metody systematické botaniky.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - vysvětlit základní pojmy a metody systematické botaniky - popsat vývoj klasifikačních systémů vyšších rostlin - vysvětlit původ hlavních fylogenetických skupin vyšších rostlin - klasifikovat jednotlivé skupiny vyšších rostlin a jejich významnější zástupce středoevropských rostlin - determinovat základní druhy vyšších rostlin ČR
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška

Požadavky ke zkoušce: 1. teoretické znalosti z přednášek a doporučené literatury (písemný test); 2. praktické znalosti: a) pohovor nad vlastním herbářem sestávajícím ze 100 (učitelé) až 150 (odborníci) položek, b) poznávání základních druhů rostlin podle kreseb a fotografií.
Doporučená literatura
  • Cronquist A. (1988). The evolution and systematics of flowering plants. Ed. 2.. New York.
  • Dahlgren R.T., Clifford H. T. et Yeo P. F. (1985). The families of the Monocotyledons: structure, evolution, and taxonomy. New York.
  • Hendrych R. (1977). Systém a evoluce vyšších rostlin. Praha.
  • Mártonfi, P. (2007). Systematika cievnatých rastlín. Košice.
  • Novák, F.A. (1972). Vyšší rostliny 1, 2. ČSAV, Praha.
  • Peciar, V., Červenka, M. et Hindák, F. (1984). Základy systému a evolúcie výtrasných rastlín. SNP Bratislava.
  • Simpson, M.G. (2006). Plant Systematics. Elsevier Academic Press, Amsterdam.
  • Smejkal, M. (1992). Systém a evoluce vyšších rostlin. - In: Rosypal S. et al.: Fylogeneze, systém a biologie organizmů p.205-350.. Praha.
  • Stewart W. N. et Rothwell G. W. (1993). Paleobotany and the evolution of plants, ed. 2.. Cambridge.
  • Štěpánková J. ed. Květena České republiky, 1.-8. díl, 1998-2010. Praha.
  • Tachtadžjan A. A. (1997). Diversity and classification of flowering plants. New York.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní