Vyučující
|
-
Křístková Eva, doc. Ing. Ph.D.
-
Smýkal Petr, prof. Ing. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Tématické okruhy: 1. Genetická diverzita (význam, ochrana); 2. Uchování a konzervace genových zdrojů, zdroj biologického materiálu pro šlechtění; 3. Význam šlechtění, historie a vývoj šlechtění rostlin ve světě a u nás; 4. Biologické a metodické základy šlechtění rostlin (centra původu kulturních rostlin, zdroje genetické proměnlivosti, význam způsobu rozmnožování rostlin pro volbu šlechtitelských metod a postupů); 5. Základní pojmy, genetická struktura odrůdy, variabilita kulturních rostlin, význačné vlastnosti a znaky kulturní flóry; 6. Klasické metody a techniky šlechtění: výběr (přirozený, záměrný, individuální, hromadný, klonový), křížení (techniky, linie, populace, heterozní šlechtění, vzdálená hybridizace, pylová sterilita, somatická hybridizace); 7. Využití haploidie a polyploidie ve šlechtění rostlin; 8. Mutační šlechtění (biologická podstata, indukce, vyhledávání mutací); 9. Využití genových manipulací ve šlechtění, základní strategie genových manipulací, transgenóze, transgenní rostliny, DNA fingerprinting. Nakládání s geneticky modifikovanými rostlinami. 10. Metody šlechtění, kvantitativní a kvalitativní znaky, dědivost, selekční indexy; 11. Základy genových technologií (principy, polymerázová řetězová reakce, molekulární hybridizace, klonování DNA, stanovení pořadí bází v klonované DNA, molekulární markery, proteinové markery;. 12. Cíle šlechtění (výnos, kvalita, odolnost vůči biotickým a abiotickým faktorům) 13. Technika šlechtitelské práce (šlechtitelské školky, dokumentace, získávání a vyhodnocování dat), novošlechtění, udržovací šlechtění 14. Organizace šlechtění a semenářství, výzkum, legislativa
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s klasickými i moderními šlechtitelskými metodami a postupy, vysvětlit význam druhové a vnitrodruhové diverzity rostlin a seznámit studenty s možnostmi jejího rozšiřování. Tyto základní znalosti využijí jak studenti botaniky, tak studenti, kteří jsou připravováni na výuku na 2. stupni ZŠ.
Po absolvování kursu by student měl umět vysvětlit principy klasických i moderních šlechitelských metod a postupů, vysvětlit význam druhové a vnitrodruhové diverzity rostlin a vysvětlit možnosti jejího rozšiřování.
|
Předpoklady
|
Základní znalost botaniky, fyziologie rostlin, genetiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
Znalosti v rozsahu přednášek, cvičení a doporučené literatury, 100% účast na praktických cvičeních; Zpracování protokolů ze cvičení.
|
Doporučená literatura
|
-
Acquaah G. (2012). Principles of Plant Genetics and Breeding. Wiley - Blackwell.
-
Brown, J., Caligari, P. (2009). An introduction to plant breeding. Blackwell Publishing Cornwall.
-
Houba, M., Hosnedl, V. (2002). Osivo a sadba, praktické semenářství.
-
Chloupek, O. (2008). Genetická diverzita, šlechtění a semenářství. Academia ČMT, Praha.
-
Schlegel, R.H.J. (2010). Dictionary of plant breeding.. CRC Press, Boca Raton, FL.
-
Welsh, J.R. (1981). Fundamentals of plant genetics and breeding.. Wiley, New York.
|