Předmět: Současné problémy výuky středoškolské biologie

« Zpět
Název předmětu Současné problémy výuky středoškolské biologie
Kód předmětu BOT/SPVB
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mieslerová Barbora, doc. RNDr. Ph.D.
  • Ondřej Vladan, doc. RNDr. Ph.D.
  • Oulehlová Martina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Předmět je doplněním ostatních didaktických předmětů. Má studentům pomoci při řešení praktických problémů spojených s výukou biologie na střední škole a omezit pedagogické chyby způsobené nedostatkem praktických zkušeností. Pozornost bude věnována aktuálním tématům, se kterými se mohou setkat budoucí učitelé biologie na středních školách - výběrů vhodných učebnic a dalších učebních pomůcek; vybavení kabinetu biologie; využití moderní počítačové techniky ve výuce; výběru vhodných témat a přípravy biologických praktik; mimoškolním činnostem jako jsou biologické kroužky a exkurze; výuce biologie v cizím jazyce; přípravě na maturitní zkoušku a na přijímací zkoušky na vysokou školu a v neposlední řadě také podávání projektů a grantů. Přehled učiva 1. Osobnost učitele - charakteristika osobnosti, psychohygiena, syndrom vyhoření. 2. Vytváření a přednášení powerpointových prezentací, základy rétoriky. 3. Využití interaktivní tabule ve výuce - vytváření pracovních listů. 4. Výuka biologie v cizím jazyce. 5. Granty a projekty. 6. Bioinformatika. 7. Vytváření didkatických testů. 8. Učebnice biologie a pomůcky na střední škole. 9. Biologické exkurze. 10. Aktivizační metody ve výuce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Předmět má studentům pomoci při řešení praktických problémů spojených s výukou biologie na střední škole.
Studenti se osvojí používání Powerpointových prezentací ve výuce, základy rétoriky, používání Interaktivní tabule, metody tvorby didaktických testů, exkurzních listů a vytváření a používání aktivizačních metod ve výuce biologie.
Předpoklady
-

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Přítomnost 70%. Vypracování praktických úkolů vyplývajících z každé vyučovací hodiny.
Doporučená literatura
  • Altmann, A. (1975). Metody a zásady ve vyučování biologie.. Praha, SPN.
  • Fellnerová, I., Kincl, L.,Stonová, D. (2008). Jak na PowerPoint?. Vydavatelství UP, Olomouc.
  • Holinka, J. (2007). Biologie - Jak se dostat na vysokou. Amos, Praha.
  • Kincl, L., Chalupová, V., Bičík, V. (2007). Biologie - 2000 testových otázek a odpovědí. Rubico, Olomouc.
  • Maslowski, O. (1990). Didaktika biologie. Olomouc, PřF UP, skriptum.
  • Stoklasa, J. a kol. (2010). Klíče a návody k praktickým činnostem v přírodopisu, biologii a ekologii pro ZŠ a SŠ. SNP, Praha.
  • Vinter, V. (2010). Příručka pro začínající učitele biologie. Trifox, Šumperk.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní