Vyučující
|
-
Mieslerová Barbora, doc. RNDr. Ph.D.
-
Ondřej Vladan, doc. RNDr. Ph.D.
-
Oulehlová Martina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět je doplněním ostatních didaktických předmětů. Má studentům pomoci při řešení praktických problémů spojených s výukou biologie na střední škole a omezit pedagogické chyby způsobené nedostatkem praktických zkušeností. Pozornost bude věnována aktuálním tématům, se kterými se mohou setkat budoucí učitelé biologie na středních školách - výběrů vhodných učebnic a dalších učebních pomůcek; vybavení kabinetu biologie; využití moderní počítačové techniky ve výuce; výběru vhodných témat a přípravy biologických praktik; mimoškolním činnostem jako jsou biologické kroužky a exkurze; výuce biologie v cizím jazyce; přípravě na maturitní zkoušku a na přijímací zkoušky na vysokou školu a v neposlední řadě také podávání projektů a grantů. Přehled učiva 1. Osobnost učitele - charakteristika osobnosti, psychohygiena, syndrom vyhoření. 2. Vytváření a přednášení powerpointových prezentací, základy rétoriky. 3. Využití interaktivní tabule ve výuce - vytváření pracovních listů. 4. Výuka biologie v cizím jazyce. 5. Granty a projekty. 6. Bioinformatika. 7. Vytváření didkatických testů. 8. Učebnice biologie a pomůcky na střední škole. 9. Biologické exkurze. 10. Aktivizační metody ve výuce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Předmět má studentům pomoci při řešení praktických problémů spojených s výukou biologie na střední škole.
Studenti se osvojí používání Powerpointových prezentací ve výuce, základy rétoriky, používání Interaktivní tabule, metody tvorby didaktických testů, exkurzních listů a vytváření a používání aktivizačních metod ve výuce biologie.
|
Předpoklady
|
-
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Přítomnost 70%. Vypracování praktických úkolů vyplývajících z každé vyučovací hodiny.
|
Doporučená literatura
|
-
Altmann, A. (1975). Metody a zásady ve vyučování biologie.. Praha, SPN.
-
Fellnerová, I., Kincl, L.,Stonová, D. (2008). Jak na PowerPoint?. Vydavatelství UP, Olomouc.
-
Holinka, J. (2007). Biologie - Jak se dostat na vysokou. Amos, Praha.
-
Kincl, L., Chalupová, V., Bičík, V. (2007). Biologie - 2000 testových otázek a odpovědí. Rubico, Olomouc.
-
Maslowski, O. (1990). Didaktika biologie. Olomouc, PřF UP, skriptum.
-
Stoklasa, J. a kol. (2010). Klíče a návody k praktickým činnostem v přírodopisu, biologii a ekologii pro ZŠ a SŠ. SNP, Praha.
-
Vinter, V. (2010). Příručka pro začínající učitele biologie. Trifox, Šumperk.
|