Vyučující
|
-
Duchoslav Martin, RNDr. Ph.D.
-
Hroneš Michal, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Věda, zabývající se početností jedinců rostlin a početností alel až genotypů. Stala se v 80. letech 20. století nejdynamičtější botanickou disciplínou zabývající se jevy na úrovni jedince a jejich populací. Došlo k postupnému propojení evoluční biologie a biosystematiky na jedné straně se studiem "community ecology", t.j. se studiem procesů probíhajících uvnitř společenstev. Při studiu klonálních rostlin dochází i k výraznému propojení s ekofyziologií, zejména se směry studujícími přenos živin a produktů fotosyntézy mezi různě integrovanými částmi rostlin. V poslední době je též výraznější propojení s vývojovou ekofyziologií, projevující se zejména ve studiu fotomorfogeneze a jejímu uplatnění ve studiu kompetice. Součástí kurzu je i problematika populační genetiky rostlin, se zaměřením na jevy a mechanismy, které ovlivňují vnitro- a mezipopulační genetickou diverzitu rostlin. Sybabus: Problematika jedince u rostlin; definice populace. Životní cykly, postavení vegetativního a generativního rozmnožování, evoluční souvislosti dlouhodobého způsobu života. Typy life histories u rostlin mírného pásma. Struktura populací. Populační genetika, dynamika. Přežívání, vliv ostatních faktorů závislých na densitě. Biologie klonálních rostlin, jejich fyziologická integrace, její ekologické a evoluční následky (přenos živin a asimilátů, integrace signálů z prostředí). Dynamika na úrovni metapopulací (vztahy k fytogeografii). Vztahy mezi populacemi: kompetice. Vztahy mezi populacemi. Evoluce v populacích. Problematika malých populací, minimální velikost populace. Aplikace: řízený management populací, problematika ohrožených druhů, genetické a evoluční souvislosti genového toku pro specializované populace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
- Domácí příprava na výuku
- 5 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 3 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zabývá vztahy mezi rostlinami v populaci a mezi populacemi navzájem.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - Vysvětlit základní pojmy populační biologie - Srovnat dynamiku taxonu na úrovni jedince, populace, metapopulace. - Zhodnocení významu znalostí populační biologie pro ochranu ohrožených druhů rostlin.
|
Předpoklady
|
Základní znalost ekologie rostlin a biostatistiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Seminární práce
Kombinovaná zkouška v rozsahu probírané látky: ústní pohovor nebo písemný test a seminární práce 100% účast
|
Doporučená literatura
|
-
Beissinger, S. R., & McCullough, D. R. (2002). Population viability analysis. Chicago: The University of Chicago Press.
-
Crawley M. J. (1997). Plant ecology.. Blackwell Science Ltd, London.
-
Ebert T. (1999). Plant and animal populations. Methods in demography.-. Academic Press, San Diego.
-
Gibson D. (2002). Methods in comparative plant population ecology. Oxford University Press.
-
Hendry, G. A. F., & Grime, J. P. (1993). Methods in comparative plant ecology: a laboratory manual. London: Chapman and Hall.
-
Mayhew P. (2006). Discovering Evolutionary Ecolology. Oxford Univ. Press.
-
Pastor, J. (2008). Mathematical ecology of populations and ecosystems. Chichester: Wiley-Blackwell.
-
Silvertown J., Charlesworth D. (2001). Introduction to plant population biology.- Blackwell Publ..
-
Tkadlec E. (2008). Populační ekologie: struktura, růst a dynamika populací.. Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci.
|