Předmět: Léčivé rostliny

« Zpět
Název předmětu Léčivé rostliny
Kód předmětu BOT/LER
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křístková Eva, doc. Ing. Ph.D.
  • Ondřej Vladan, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Všeobecná charakteristika léčivých rostlin, skupiny rostlin aromatických a kořeninových, historie sběru, využití a pěstování léčivých rostlin; Hlavní obsahové látky a jejich účinek: Aminokyseliny, peptidy, proteiny; Sacharidy a drogy obsahující sacharidy; Celulóza, gumy a slizy, pektin; Lipidy; Glykosidy; Třísloviny; Silice, pryskyřice a balzámy; Alkaloidy; Hormony; Enzymy; Vitamíny a drogy obsahující vitamíny, Antibiotika; Biologická charakteristika nejvýznamnějších čeledí a druhů léčivých rostlin volně rostoucích ve střední Evropě (Apiaceae, Boraginaceae, Lamiaceae, Asteraceae, Ranunculaceae, Brassicaceae, Malvaceae, Solanaceae, Scrophulariaceae, Rosaceae, Verbenaceae, Valerianaceae, Plantaginaceae, Tiliaceae a další); Biologická charakteristika nejvýznamnějších čeledí a druhů pěstovaných léčivých rostlin, pěstební nároky: Polygonaceae (Rheum), Rosaceae (Agrimonia), Fabaceae (Galega, Glycyrrhiza, Ononis, Trigonella), Onagraceae (Oenothera), Apiaceae (Anethum, Archangelica, Carum, Coriandrum, Foeniculum, Levisticum, Pimpinella), Hypericaceae (Hypericum), Malvaceae (Alcea, Althea, Malva), Valerianaceae (Valeriana), Solanaceae (Atropa, Hyoscyamus), Scrophulariaceae (Digitalis, Verbascum), Plantaginaceae (Plantago), Lamiaceae (Hyssopus, Ladanella, Lavandula, Leonurus, Majorana, Marrubium, Melissa, Mentha, Ocimum, Origanum, Salvia, Satureja, Thymus), Asteraceae (Achillea, Arctium, Artemisia, Calendula, Cnicus, Chamaemellum, Inula, Matricaria, Silybum); Genové zdroje léčivých rostlin, šlechtění; Technika pěstování, sběru, zpracování rostlin, využití drogy; Legislativa Hlavní náplní praktické části budou zejména názorné ukázky s vysvětlením charakteristických identifikačních (morfologických) znaků typických pro konkrétní čeledi, rody a druhy farmaceuticky a toxikologicky významných rostlin. Součástí výuky jsou dvě exkurze zaměřené na poznávání léčivých rostlin v terénu (botanické zahradě) a na jejich zpracování (firma Naděje v Brodku u Konice).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pozorování
Výstupy z učení
Cílem je seznámit studenty s nejvýznamnějšími skupinami a druhy léčivých rostlin, rostoucích v klimatických podmínkách střední Evropy, hlavními obsahovými látkami a jejich základním účinkem; technikou sběru, zpracování a využití jednotlivých druhů léčivých rostlin.
Znalost nejvýznamnějších skupin a druhů léčivých rostlin, rostoucích v klimatických podmínkách střední Evropy, hlavních obsahových látek a jejich účinku; znalost techniky sběru, zpracování a využití jednotlivých druhů léčivých rostlin.
Předpoklady
Znalost běžných druhů rostlin květeny České republiky a Evropy.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

Znalosti v rozshu přednášek, cvičení a dooručené literatury, 100% účast na praktických cvičeních; Správné určení (český i vědecký název) vybraných druhů léčivých rostlin (živé rostliny nebo herbarizované vzorky).
Doporučená literatura
  • Daniel M. (2006). medicinal plants, chemistry and properties. Enfield.
  • Hejný B., Slavík J. (eds.). Květena České republiky (1. - 7. díl). Academia, Praha..
  • Herman F. (2007). 100 českých léčivých rostlin. Praha.
  • Jahodář L. (2006). Farmakobotanika - semenné rostliny. Praha.
  • Jahodář L. (2010). Léčivé rostliny v současné medicíně. Praha.
  • Korbelář J., Endris Z. (1981). Naše rostliny v lékařstv. Avicenum, Praha..
  • Kresánek J. ml., Kresánek J. st. (2008). Atlas liečivých rastlín a lesných plodov. Martin, Ostveta.
  • Neugebauerová J. (2006). Pěstování léčivých a kořeninových rostlin. Brno.
  • Opletal L. (2011). Přírodní látky a jejich biologická aktivita, sv. 1. Praha.
  • Opletal L. (2016). Přírodní látky a jejich biologická aktivita, sv. 3. Praha.
  • Rychter M., Severa F. (1971). Léčivé rostliny. SZN, Praha..
  • Valíček P. (2003). Léčivé rostliny a omamné drogy. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Molekulární a buněčná biologie (2021) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biotechnologie a genové inženýrství (2022) Kategorie: Chemické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Fytopatologie (2019) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika (2021) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní