Předmět: Základy fytogeografie

« Zpět
Název předmětu Základy fytogeografie
Kód předmětu BOT/FGP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ondřej Vladan, doc. RNDr. Ph.D.
  • Majeský Luboš, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Fytogeografie, dílčí fytogeografické disciplíny. Areál a jeho zobrazení (areálové mapy). Endemity, teorie ostrovní biogeografie. Relikty. Hlavní způsoby rozšiřování diaspor, migrace rostlin. Synantropní rostliny. Nárys florogeneze, s důrazem na formování středoevropské květeny. Květenné oblasti, vegetační zóny. Charakteristika hlavních biomů Země. Regionálně fytogeografické členění ČR (termofytikum, mezofytikum, oreofytikum). Stupňovitost vegetace. Kulturní rostliny, genová centra kulturních rostlin. Genetická diverzita, molekulární fylogeneze, ve vztahu k rozšíření rostlin a jejich domestikaci a šlechtění.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Výuka rozšíření rostlin na Zemi.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - Popsat termíny z oblasti areálové, historické i regionální fytogeografie, včetně provázanosti na oblasti ekologie a evoluční biologie. - Vysvětlit zákonitostí rozšíření (distribuce) druhů na Zemi jako důsledku časoprostorových interakcí mezi organismy a jejich životním prostředím, i organismy navzájem. - Vysvětlit klíčové abiotické (klimatické) faktory, které určují výskyt rostlin na Zemi (voda a teplota). - Vysvětlit překonávání biogeografických bariér člověkem při zavlékání nepůvodních druhů do nových oblastí. - Diskutovat úsilí o snížení míry poklesu biologické rozmanitosti (biodiverzity) v globálním měřítku. - Znát nové metody fylogeografického studia (molekulárně-biologické metody) - Znát genová centra kulturních rostlin, jejich význam pro šlechtění
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

znalosti v rozsahu probírané látky
Doporučená literatura
  • Hendrych R. (1983): Fytogeografie. - SPN, Praha. Cox C.B. et Moore P.D. (1993): Biogeography. An ecological and evolutionary approach. 5th ed. - Blackwell Science, Cambridge. Walter H. (1982): Obščaja geobotanika. - Mir, Moskva. Schultz J. (1988): Die Ökozonen der Erde. Die ökologische Gliederung der Geosphäre. - Stuttgart. .
  • Archibold, O. W. (1995). Ecology of World Vegetation. Chapman & Hall, London, Glasgow etc.
  • Cox, C. B. et Moore, P. D. (1993). Biogeography. An ecological and evolutionary approach. 5th ed. Blackwell Science, Cambridge.
  • Hendrych R. Fytogeografie. SPN Praha.
  • Lomolino M.V. et Henry L.R. eds. (2004). Frontiers of Biogeography. New Directions in the Geography of Nature.. Sinauer Associates, Inc. Publisher Swederland, Massachusetts.
  • Lomolino M.V., Riedle B.R. et Brown J.K. (2006). Biogeography. 3rd ed.. Sinauer Associates, Inc. Publisher Swederland, Massachusetts.
  • Schultz J. (1988). Die Ökozonen der Erde. Die ökologische Gliederung der Geosphäre. Stuttgart.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Fytopatologie (2019) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie a environmentální výchovy pro střední školy maior (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní