Předmět: Cvičení z ekologie v terénu

« Zpět
Název předmětu Cvičení z ekologie v terénu
Kód předmětu BOT/ETP
Organizační forma výuky Terénní cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Duchoslav Martin, RNDr. Ph.D.
  • Kuras Tomáš, RNDr. Ph.D.
  • Zeidler Miroslav, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Třídenní terénní cvičení probíhá podle následujícího časového schématu: první dva dny jsou věnovány získávání dat a odběru vzorků na vybraných lokalitách střední Moravy, první a třetí den účastníci cvičení zpracovávají v laboratoři odebrané vzorky a třetí den účastníci vyhodnocují zjištěná data a vypracovávají prezentace z tohoto cvičení. Hlavním cílem cvičení je naučit studenty základům terénní ekologie - od sběru dat, přes jejich zpracování až po konečné grafické výstupy. Nejčastěji zpracovávané úkoly: (1) Analýza vybraného typu lesní či nelesní vegetace, nejčastěji ekosystému lužního lesa a suchých trávníků (technika vegetačního snímkování, stanovení nadzemní biomasy, populační struktura vybraných druhů, určení denzity stromů). (2) Zjišťování některých ekologických charakteristik na stanovišti s xerotermní travinnou vegetací (měření pH půdy a intenzity světla; srovnání s charakteristikami biotopu získanými s pomocí tzv. Ellenbergových ekočísel) a studium gradientů prostředí. (3) Využití párových ploch pro studium změn vegetace v důsledku invaze či expanze nepůvodních druhů, využití v ochraně přírody. (4) Metodické přístupy pro studium rozšíření (včetně odchytu) vybraných skupin živočichů. (5) Stanovištní preference živočichů na příkladu housenek vybraného druhu motýla. (6) Enemy-free space (prostor bez nepřátel) (7) Diskriminace barev u motýlů. (8) Vliv vegetace na výskyt a abundanci různých skupin bezobratlých.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Laborování, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem třídenního kurzu je zdokonalení praktických zkušeností studentů z ekologie rostlin a živočichů, tedy od sběru dat v terénu přes jejich vyhodnocení v laboratoři, přes statistickou analýzu dat až k prezentaci výsledků na závěrečné "minikonferenci" poslední den. Na cvičení budou studovány přírodní populace a společenstva rostlin a živočichů s využitím různorodé metodologie při sběru, analýze a interpretaci ekologických dat. Jde o velmi vhodné doplnění základního kurzu Ekologie (BOT/ESPY, ESPX) o praktické znalosti a zkušenosti terénní ekologie. Cvičení proběhne blokově v termínu 26.5.-28.5.2025 (pondělá-středa). Bude se platit nevratná záloha. Nutná 100% účast.
Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - Správně navrhnout experiment či pozorování a správně získat ekologická data v terénu. - Zpracovat odebrané vzorky v laboratoři. - Vyhodnotit a interpretovat ekologická data včetně využití náležité statistické metodologie. - Presentovat ekologická data.
Předpoklady
Předpokládá se absolvování základních systematických kurzů (systém rostlin, živočichů), alespoň základů ekologie a velkou výhodou je i absolvování kurzu Biostatistiky. Proto je kurz vhodný spíše pro studenty od 2. ročníku výše. Kurz se koná za jakéhokoliv počasí!

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška

aktivní účast (100%), znalosti v rozsahu probírané látky, obhájení prezentace
Doporučená literatura
  • Ebert T. (1999). Plant and animal populations. Methods in demography.-. Academic Press, San Diego.
  • Gurevitch J., Scheiner SM., Gordon AF. (2002). The ecology of plants. Sunderland, MA, USA.
  • Henderson P. (2003). Practical methods in ecology.-. Blackwell, Oxford.
  • Keddy P.A. (2017). Plant Ecology. Cambridge University Press.
  • Krebs C. (1999). Ecological methodology. Addison Wesley, Menlo Park.
  • Losos B. a kol. (1984). Ekologie živočichů.. Praha.
  • Slavíková J. (1982). Ekologie rostlin. Praha.
  • Townsend, C.R., Begon, M., Harper, J.L. (2010). Základy ekologie. Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Ekologie a ochrana životního prostředí (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Biologické obory 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie a environmentální výchova pro vzdělávání maior (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní