Předmět: Ekologie řas

« Zpět
Název předmětu Ekologie řas
Kód předmětu BOT/EKR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Poulíčková Aloisie, prof. RNDr. CSc.
  • Hašler Petr, doc. RNDr. Ph.D.
  • Dvořák Petr, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Rozdělení biotopů a životních strategií fotoautotrofních mikroorganismů. Klíčové faktory vodního a mimovodního prostředí - proudění, chemismus, sluneční záření a teplota. Plankton - definice, dělení, časová a prostorová distribuce, kvantitativní a kvalitativní hodnocení, diverzita a skrytá diverzita fytoplanktonu, molekulární metody, metagenomika. Bentos - definice, dělení, časová a prostorová distribuce, substrátová specifita, kolonizace, sukcese. Antropogenní vlivy a jejich bioindikace: saprobita, trofie, acidifikace, indikační systémy, samočištění. Metody studia sinic a řas. Sladkovodní biotopy, rozdělení, charakteristika, hlavní zástupci, významné bioindikátory. Mimovodní prostředí a extrémní stanoviště. Interakce s jinými organismy včetně člověka - parazitismus, symbióza, mutualismus, produkce sekundárních metabolitů, toxicita řas. Ve výuce bude kladen důraz na posílení projektové výuky, schopnost spolupráce v týmech, na rozvíjení klíčových kompetencí studentů k povolání učitele, badatelsky orientované výuky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Znalosti vztahů organismů a prostředí.
- charakterizovat vodní a subaerické biotopy - vysvětlit klíčové faktory ovlivňující osídlování biotopů - vysvětlit nejdůležitější adaptace na prostředí - popsat základní metody vzorkování - rozlišit hlavní bioindikátory (Euglena, Spirogyra, Oscillatoria, Anabaena)
Předpoklady
znalosti z oblasti hydrobiologie

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Didaktický test, Seminární práce

80% účast na cvičeních Prezentace na vylosované téma (Power Point) Kombinovaná - test a poznávání hlavních bioindikátorů
Doporučená literatura
  • Lund H.G., Lund J.W.G. (1995). Freshwater algae. Their microscopic world Explorer, Biopress. Biopress.
  • Poulíčková A., Jurčák J. (2001). Malý obrazový atlas našich sinic a řas. Vydavatelství UP Olomouc.
  • Poulíčková,A., Dvořák,P., Hašler.P. (2015). Průbodce mikrosvětem sinic a řas. UP Olomouc.
  • Poulíčková,A. (1998). Ochrana horských a podhorských toků. Úvod do studia jejich biocenóz. Vlašim.
  • Poulíčková,A. (2011). Základy ekologie sinic a řas. Olomouc.
  • Scheffer, M. (1998). Ecology of Shallow Lakes. Chapman Hall.
  • Stevenson,R.J., Bothwell,M.L., Lawe,R.L. (1996). Algal Ecology. Freshwater Benthic Ecosystems. Academic Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Hydrobiologie (2021) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie pro vzdělávání maior (2019) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika (2021) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní