Předmět: Ekologie lesa

« Zpět
Název předmětu Ekologie lesa
Kód předmětu BOT/EKLSB
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hédl Radim, Mgr. MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Představíme si les jako ekosystém, ve kterém se vyskytují a interagují druhy rostlin a jejich populace, tvoří vegetaci ve specifickém prostředí určeném dominancí stromových životních forem. Probrány budou typy tropických (včetně subtropických), temperátních a boreálních lesů, jejich rozšíření, diverzita a ekologické podmínky, které určují jejich výskyt a rozšíření na Zemi. Především u temperátních lesů si povíme o jejich dlouhodobé historii (během holocénu) i v nedávnější době, včetně vlivu člověka na formování současné podoby lesů. Lesy budou představeny i v praktickém ohledu jako hospodářský zdroj a předmět ochrany přírody. Sylabus 1. Les jako typ ekosystému, za jakých podmínek se vyskytuje, co les charakterizuje. 2. Toky energie a koloběhy prvků v lesním prostředí. 3. Co les konstituuje: stromy, bylinná vegetace, půdní organismy, bezobratlí, obratlovci. Rozlišení na podmínky střední Evropy a v celosvětovém měřítku. 4. Typy lesa: různé přístupy ke klasifikaci. 5. Diverzita lesního prostředí na různých měřítcích. 6. Dynamika lesa: od sezónních k holocenním cyklům, současné trendy. 7. Člověk a jeho interakce s lesem v historii a v současnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu Ekologie lesa je blíže seznámit studenty s jedním z hlavních světových typů ekosystémů.
1. Absolvent získá komplexní přehled o lese jako prostředí. Rozumí základním termínům, orientuje se v důležitých principech oboru ekologie lesa. 2. Rozumí tématům odborných publikací týkajících se ekologie lesa, dokáže posoudit jejich relevanci v různých kontextech. 3. Je schopen vyhledat rozšiřující informace a následně koncipovat a provést vlastní výzkum v oboru ekologie lesa.
Předpoklady
Doporučuje se absolvovat alespoň základní kurz ekologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Esej, Písemný test

Zkouška formou testu, doplněná ústním zkoušením, zápočet na základě úspěšného absolvování terénního cvičení.
Doporučená literatura
  • Gilliam, F. (Ed.). (2014). The herbaceous layer in forests of eastern North America. Oxford University Press.
  • Neuhäuslová-Novotná, Z., Moravec, J., & Neuhäuslová-Novotná, Z. (1997). Mapa potenciální přirozené vegetace České republiky. Praha: Kartografie.
  • Otto, H.-J. (1994). Waldökologie. Verlag Eugen Ulmer, Stuttgart.
  • Rackham, O. (2003). Ancient woodland: its history, vegetation and uses in England. Dalbeattie: Castlepoint Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika (2021) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní