Předmět: Ekologie lesa

« Zpět
Název předmětu Ekologie lesa
Kód předmětu BOT/EKLO
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hédl Radim, Mgr. MgA. Ph.D.
  • Duchoslav Martin, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti se v rámci předmětu seznámí s lesem jako specifickým prostředím pro život organismů. Budou rozebrány základní konstituční prvky jako klimatické a substrátové podmínky v lesích, stromové a bylinné patro, edafon. Důraz bude kladen na různé prostorové a časové měřítko, od lokálního po globální a od sezónních změn po holocenní glaciální cyklus. Představeny budou hlavní živiny a jejich koloběh v lesním ekosystému. Studenti se seznámí s klasifikací lesních společenstev ve střední Evropě a v hrubším rozlišení v celosvětovém měřítku. Budou představeny základní přístupy ke studiu lesních ekosystémů, od ekofyziologických přes vegetační po makroekologické. V rámci terénního cvičení budou navštíveny lokality s dobře vyvinutými lesními typy vegetace a výskytem charakteristických druhů rostlin, které by studenti měli umět poznat. Sylabus 1. Les jako typ ekosystému, za jakých podmínek se vyskytuje, co les charakterizuje. 2. Toky energie a koloběhy prvků v lesním prostředí. 3. Co les konstituuje: stromy, bylinná vegetace, půdní organismy, bezobratlí, obratlovci. Rozlišení na podmínky střední Evropy a v celosvětovém měřítku. 4. Typy lesa: různé přístupy ke klasifikaci. 5. Diverzita lesního prostředí na různých měřítcích. 6. Dynamika lesa: od sezónních k holocenním cyklům, současné trendy. 7. Člověk a jeho interakce s lesem v historii a v současnosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pozorování, Projekce (statická, dynamická), Pracovní činnosti (dílny)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit les jako ekosystém, ve kterém se vyskytují a interagují druhy rostlin a jejich populace, tvořící vegetaci ve specifickém prostředí určeném dominancí stromových životních forem.
1. Absolvent získá komplexní přehled o lese jako prostředí. Rozumí základním termínům, orientuje se v důležitých principech oboru ekologie lesa. 2. Rozumí tématům odborných publikací týkajících se ekologie lesa, dokáže posoudit jejich relevanci v různých kontextech. 3. Je schopen vyhledat rozšiřující informace a následně koncipovat a provést vlastní výzkum v oboru ekologie lesa.
Předpoklady
Doporučuje se absolvovat alespoň základní kurz ekologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška

Zkouška formou testu, doplněná ústním zkoušením, zápočet na základě úspěšného absolvování terénního cvičení.
Doporučená literatura
  • & Neuhäuslová-Novotná, Z. (1998). Mapa potenciální přirozené vegetace České republiky: textová část. Praha: Academia.
  • Barnes, B. V. et al. (1998). Forest ecology. 4th ed.. J. Wiley and Sons, New York.
  • Gilliam, F. (Ed.). (2014). The herbaceous layer in forests of eastern North America. Oxford University Press.
  • Míchal, I. et al. (1992). Obnova ekologické stability lesů. Academia, Praha, 170 pp.
  • Neuhäuslová-Novotná, Z., Moravec, J., & Neuhäuslová-Novotná, Z. (1997). Mapa potenciální přirozené vegetace České republiky. Praha: Kartografie.
  • Otto, H.-J. (1994). Waldökologie. Verlag Eugen Ulmer, Stuttgart.
  • Perry, P.A. (1994). Forest ecosystems. The John Hopkins Univ. Press, Baltimore.
  • Rackham, O. (2003). Ancient woodland: its history, vegetation and uses in England. Dalbeattie: Castlepoint Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Biologie a ekologie (2020) Kategorie: Biologické obory 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní