Vyučující
|
-
Hédl Radim, Mgr. MgA. Ph.D.
-
Duchoslav Martin, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu je především půda, klima a faktory spojené s činností člověka. Na předmět navazuje pokud možno ve stejném semestru Cvičení z ekologické botaniky v terénu. Studenti se v rámci kurzu seznámí s nejdůležitějšími teoretickými principy pedologie, které si ověří v praxi formou terénního cvičení. Bude poskytnut solidní teoretický a praktický základ, díky kterému budou rozumět přístupům ke zkoumání, popisu a klasifikaci půd. Důraz bude kladen na propojení získaných poznatků s výzkumnými tématy a otázkami botaniky, resp. ekologie rostlin. Půda bude představena jako jeden z hlavních faktorů pro výskyt a dynamiku rostlin a vegetace. Studenti by měli být schopni po absolvování kurzu samostatně provést sondáž půdy, odběr vzorků, jejich zpracování a znát základní metody jejich analýzy. Měli by být schopni popsat a klasifikovat půdní profil, a tím také porozumět obsahu pedologických map. Získají přehled o vlastnostech a rozšíření půd v rámci České republiky a v celosvětovém měřítku. Budou schopni porozumět půdním datům a pedologickým textům prezentovaným v odborné cizojazyčné literatuře. Sylabus 1. Co je půda, z jakých částí se skládá, neživé a živé složky, jakými způsoby je můžeme popsat a analyzovat. 2. Přístupy k pedologickému popisu půd: fyzické a chemické parametry, jejich zjištění v terénu a v laboratoři. 3. Pedogeneze, půdní typy a základní systémy třídění, hlavní klasifikační znaky praktická diagnostika, rozšíření v ČR a ve světě. 4. Popis a analýza půdy v terénu. Popis půdního profilu. Sondáž, odběr vzorku, jeho zpracování a laboratorní analýza. 5. Půda a rostliny: které půdní vlastnosti mají vliv na rozšíření a dynamiku rostlin a jejich společenstev, jak se tento vliv projevuje v typických situacích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování, Pracovní činnosti (dílny)
- Příprava na zápočet
- 3 hodiny za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Exkurze
- 8 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 15 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu Ekologická botanika je teoretická příprava studentů pro práci s ekologickými faktory, které určují výskyt, rozšíření a dynamiku rostlinných druhů, jejich populací a společenstev. Získaný vědomostní základ je důležitý pro porozumění charakteru základních proměnných prostředí, které rostlinný ekolog potřebuje při své práci.
Porozumění a schopnost interpretace termínů vztahujících se k fyzickému prostředí. Porozumění konstituci a genezi půdy, správný popis půdního profilu a odběr vzorku. Základní metody analýz půdních vzorků.
|
Předpoklady
|
Dobrá orientace v přírodních vědách na úrovni středoškolské výuky. Zájem o zkoumání faktorů, které určují rozšíření druhů a společenstev rostlin. Základní znalosti práce s počítačovými programy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Zkouška formou testu, doplněná ústním zkoušením, zápočet na základě úspěšného absolvování terénního cvičení.
|
Doporučená literatura
|
-
Bardgett, R. D. (2005). The biology of soil: a community and ecosystem approach. New York, N.Y: Oxford University Press.
-
Brady, N. C., & Weil, R. R. (2014). The nature and properties of soils. Harlow: Pearson.
-
Catt, J. A. (1990). Paleopedology manual Quatern. Int., 6, 1?95.
-
ISSS-ISRIC-FAO. (1998). World reference basis for soil resources. World Soil Resources Reports 84. FAO, Rome..
-
Růžičková, E., Růžička, M., Zeman, A., & Kadlec, J. (2003). Kvartérní klastické sedimenty České republiky: struktury a textury hlavních genetických typů. Praha: Česká geologická služba.
-
Smolíková, L., Němeček, J., Kutílek, M., Ložek, V., & Hraško, J. (1990). Pedologie a paleopedologie. Praha: Academia.
-
United States Department of Agriculture. (1999). Soil Taxonomy: A Basic System of Soil Classification for Making and Interpreting Soil Surveys. Washington, DC.
|