Předmět: Ekologická botanika

« Zpět
Název předmětu Ekologická botanika
Kód předmětu BOT/EKBOT
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hédl Radim, Mgr. MgA. Ph.D.
  • Duchoslav Martin, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu je především půda, klima a faktory spojené s činností člověka. Na předmět navazuje pokud možno ve stejném semestru Cvičení z ekologické botaniky v terénu. Studenti se v rámci kurzu seznámí s nejdůležitějšími teoretickými principy pedologie, které si ověří v praxi formou terénního cvičení. Bude poskytnut solidní teoretický a praktický základ, díky kterému budou rozumět přístupům ke zkoumání, popisu a klasifikaci půd. Důraz bude kladen na propojení získaných poznatků s výzkumnými tématy a otázkami botaniky, resp. ekologie rostlin. Půda bude představena jako jeden z hlavních faktorů pro výskyt a dynamiku rostlin a vegetace. Studenti by měli být schopni po absolvování kurzu samostatně provést sondáž půdy, odběr vzorků, jejich zpracování a znát základní metody jejich analýzy. Měli by být schopni popsat a klasifikovat půdní profil, a tím také porozumět obsahu pedologických map. Získají přehled o vlastnostech a rozšíření půd v rámci České republiky a v celosvětovém měřítku. Budou schopni porozumět půdním datům a pedologickým textům prezentovaným v odborné cizojazyčné literatuře. Sylabus 1. Co je půda, z jakých částí se skládá, neživé a živé složky, jakými způsoby je můžeme popsat a analyzovat. 2. Přístupy k pedologickému popisu půd: fyzické a chemické parametry, jejich zjištění v terénu a v laboratoři. 3. Pedogeneze, půdní typy a základní systémy třídění, hlavní klasifikační znaky praktická diagnostika, rozšíření v ČR a ve světě. 4. Popis a analýza půdy v terénu. Popis půdního profilu. Sondáž, odběr vzorku, jeho zpracování a laboratorní analýza. 5. Půda a rostliny: které půdní vlastnosti mají vliv na rozšíření a dynamiku rostlin a jejich společenstev, jak se tento vliv projevuje v typických situacích.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování, Pracovní činnosti (dílny)
  • Příprava na zápočet - 3 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Exkurze - 8 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu Ekologická botanika je teoretická příprava studentů pro práci s ekologickými faktory, které určují výskyt, rozšíření a dynamiku rostlinných druhů, jejich populací a společenstev. Získaný vědomostní základ je důležitý pro porozumění charakteru základních proměnných prostředí, které rostlinný ekolog potřebuje při své práci.
Porozumění a schopnost interpretace termínů vztahujících se k fyzickému prostředí. Porozumění konstituci a genezi půdy, správný popis půdního profilu a odběr vzorku. Základní metody analýz půdních vzorků.
Předpoklady
Dobrá orientace v přírodních vědách na úrovni středoškolské výuky. Zájem o zkoumání faktorů, které určují rozšíření druhů a společenstev rostlin. Základní znalosti práce s počítačovými programy.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Zkouška formou testu, doplněná ústním zkoušením, zápočet na základě úspěšného absolvování terénního cvičení.
Doporučená literatura
  • Bardgett, R. D. (2005). The biology of soil: a community and ecosystem approach. New York, N.Y: Oxford University Press.
  • Brady, N. C., & Weil, R. R. (2014). The nature and properties of soils. Harlow: Pearson.
  • Catt, J. A. (1990). Paleopedology manual Quatern. Int., 6, 1?95.
  • ISSS-ISRIC-FAO. (1998). World reference basis for soil resources. World Soil Resources Reports 84. FAO, Rome..
  • Růžičková, E., Růžička, M., Zeman, A., & Kadlec, J. (2003). Kvartérní klastické sedimenty České republiky: struktury a textury hlavních genetických typů. Praha: Česká geologická služba.
  • Smolíková, L., Němeček, J., Kutílek, M., Ložek, V., & Hraško, J. (1990). Pedologie a paleopedologie. Praha: Academia.
  • United States Department of Agriculture. (1999). Soil Taxonomy: A Basic System of Soil Classification for Making and Interpreting Soil Surveys. Washington, DC.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika (2021) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní