Předmět: Dendrologie

« Zpět
Název předmětu Dendrologie
Kód předmětu BOT/DEN
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vašut Radim Jan, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Důraz je kladen především na praktické určování druhů a prezentaci nejdůležitějších determinačních znaků, tak aby studenti po absolvováni kurzu byly sami schopni určit běžněji pěstované dřeviny. Probírané druhy dřevin budou navíc charakterizovány z dalších biologických hledisek, jako taxonomická a nomenlatorická problematika, genetické a evoluční vztahy, rozšíření a ekologie. Nedílnou součástí kurzu je exkurze po olomouckých parcích s demonstrací vybraných druhů dřevin. Část cvičení probíhá v botanické zahradě PřF UP, kde se koná i zápočet ze cvičení. 1. Jehličnany a jinany: Ginkgoales, Pinaceae, Cupressaceae, Taxaceae (incl. Cephalotaxaceae) 2. primitivní listnaté dřeviny: Magnolids (Magnolia, Liriodendron, Drymis), primitivnější Rosids (Berberis, Mahonia, Akebia, Decaisnea, Calycanthus, Euptelea, Platanus, Liquidamabar, Hamamelis, Parrotia, Parrotiopsis, Cercidiphyllum) 3. Fagales (Fagus, Quercus, Castanea, Betula, Alnus, Ostrya, Carpinus, Corylus, Nothofagus, Juglans, Carya, Pterocarya) 4. Rosales [excl. Rosaceae] (Ulmus, Zelkova, Hemiptelea, Planera, Celtis, Morus, Broussonetia, Maclura, Elaeagnus, Hippophae, Rhamnus s.l.) 5. Rosaceae (důraz především na rody Prunus a Spiraea, přehled všech běžných rodů) 6. Fabales, COM clade (Salix, Populus, Hypericum, Celastrus, Euonymus, etc.) 7. Malvids (Tilia, Hibiscus, Acer, Aesculus, Koelreuteria, Ailanthus, Tetradium, Phellodendron, Ptelea, Poncirus, Rhus, Staphylea, etc.) 8. Cornales (Cornus, Davidia, Altingium, Nyssa), Hydrangeales (Philadelphus, Deutzia, Hydrangea) Ericales (Actinidia, Styrax, Halesia, Clethra, Diospyros, důležití zástupců čeledi Ericaceae), Caryophyllales (Tamarix, Bouganvillea, Plumbago) 9. Asterids (Fraxinus, Jasminum, Syringa, Viburnum, Catalpa, Paulownia, Weigela, Lonicera, Kolkwitzia etc.) 10. Exkurze po olomouckých parcích a botanických zahradách

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty s pěstovanými druhy dřevin v ČR a Evropě.
- vysvětlit fylogenetické rozdíly mezi hlavními taxonomickými skupinami dřevin - popsat a charakterizovat hlavní taxonomické skupiny dřevin pěstovaných v Evropě - vysvětlit vztahy mezi taxonomií pěstovaných dřevin a jejich biosystematickými, evolučními a fytogeografickými vlastnostmi - určit základní druhy dřeviny pěstovaných v Česku
Předpoklady
základní znalosti rostlinné morfologie

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška

1. poznávací test (75%), 2. ústní zkouška: 3 otázky - charakteristika vybrané taxonomické skupiny (dle sylabu) v rozashu přednášek a doporučené literatury. a) obecná charakteristika náhodně zvolené taxonomické skupiny b) přehled druhů a determinační znaky náhodně zvolené taxonomické skupiny (alespoň 10 druhů) c) stručný přehled a charakteristika studentem zvolené libovolné taxonomické skupiny
Doporučená literatura
  • Cigánek D. a kol. Druhy rostlin botanické zahrady PřF UP.
  • Coombes A. J. (2006). Stromy. Knižní klub, Praha.
  • Coombes A. J. (2000). Trees. Dorling Kindersley, London.
  • Červenka M., Cigánová K. (1980). Klíč k určování dřevin podle pupenů a větviček. SPN Praha.
  • Hieke K. (1984). České zámecké parky a jejich dřeviny. SZN, Praha.
  • Hieke K. (1985). Moravské zámecké parky a jejich dřeviny. SZN, Praha.
  • Hieke K. (1978). Praktická dendrologie, Vol. 1-2. SZN Praha.
  • Horáček P. (2007). Encyklopedie listnatých stromů a keřů. Computer Press, Brno [Velmi dobrá kniha, ALE zatížena mnoha chybami (nomenklatura, nesprávné fotky].
  • Johnson O., More D. (2004). Tree Guide: The Most Complete Field Guide to the Trees of Britain and Europe. HarperCollins UK.
  • Koblížek J. (2000). Jehličnaté a listnaté dřeviny našich zahrad a parků. Sursum, Tišnov.
  • Kremer B. P. (1995). Stromy: v Evropě zdomácnělé a zavedené druhy. Ikar, Praha.
  • Krüssmann G. (1978). Evropské dřeviny. SZN, Praha.
  • Krüssmann G. (1976). Handbuch der Laubgehölze I. - III.. Berlin.
  • Krüssmann G. (1983). Handbuch der Nadelgehölze. Berlin.
  • Pilát A. (1964). Jehličnaté stromy a keře našich zahrad a parků. ČSAV, Praha.
  • Pilát A. (1953). Listnaté stromy a keře našich zahrad a parků. ČSAV, Praha.
  • Russel T., Cutlerová C. (2007). Stromy - světová encyklopedie. Fortuna Libiri.
  • van Gelderen D. M., de Jong P. C., Oterdoom H. J. (2005). Maples of the World. Timber Press, Inc.
  • Vašut, R. J., & Pěnkavová, T. (2008). Dřeviny: průvodce dřevinami Botanické zahrady Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Vašut R.J., Duchoslav M., Dančák M. a kol. Portál České Flóry.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Ochrana a tvorba krajiny (2021) Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Fytopatologie (2019) Kategorie: Biologické obory - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Botanika (2021) Kategorie: Biologické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní