Předmět: Didaktika biologie

« Zpět
Název předmětu Didaktika biologie
Kód předmětu BOT/DBIX
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vinter Vladimír, PaedDr. Ing. Dr.
  • Ondřej Vladan, doc. RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Sylabus přednášek: Didaktika biologie jako věda, nástin dějin didaktiky biologie v českých zemích, výchovně vzdělávací cíle a úkoly výuky biologie, obsah výuky, postavení biologie ve školních dokumentech, organizační formy výuky, vyučovací metody, didaktické zásady, prostředky výuky, mimotřídní a mimoškolní aktivity učitele a žáků, plánování výuky, osobnost učitele biologie na základních a středních školách. Sylabus semináře: Příprava učitele na výuku (dlouhodobé a krátkodobé plánování), školní dokumentace, poučení o bezpečnosti, praktická příprava výuky, logické zpracování učiva z hlediska vyučovacích metod, strukturace učiva, práce s učebnicí a další literaturou, hodiny základního typu, laboratorních prací a praktických cvičení, exkurzí aj., prostředky výuky biologie, didaktická technika, výpočetní technika, pomůcky svépomocí, obraz tabule, kresba učitele, zdroje přírodnin pro pokusy, pozorování a multiplikáty, biologické soutěže, aktuální výchovné problémy řešené v biologii, sebevzdělávání učitele biologie.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Sudenti si osvojí základní teoretické poznatky a praktické dovednosti učitele biologie na středních a základních školách.
Po absolvování kurzu bude student schopen: -popsat principy výchovně vzdělávacího procesu ve výuce biologie na středních a základních školách; -volit optimální vzdělávací strategie ve výuce (formy, metody, alternativní přístupy); -připravit, plánovat a realizovat základní postupy a organizační formy výuky biologie; -adekvátně využívat materiální vyučovací prostředky.
Předpoklady
Základní znalosti pedagogiky, psychologie, školní didaktiky a středoškolské biologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Seminární práce

Zápočet - 90% účast na seminářích, splění seminárního úkolu. Zkouška - splnění písemného testu, ústní zkouška - 2 náhodně vybrané otázky.
Doporučená literatura
  • http:/garden.upol.cz/system.
  • časopis. Biologie-Chemie-Zeměpis.
  • časopis. Učitelské noviny.
  • Fellnerová,I. et Vinter,V. (2010). Power-Point v pohybu. Brno.
  • Maslowski,O. (1990). Didaktika biologie. PřF UP Olomouc.
  • Vinter, V. (2016). Začínající učitel biologie. Vydavatelství UP v Olomouci.
  • Vinter,V. e-learning http://ibotanika.upol.cz/Pages/Default.aspx.
  • Vinter,V. (2009). Příručka pro začínající učitele biologie. Šumperk.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství biologie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní