Vyučující
|
-
Fellnerová Ivana, RNDr. Ph.D.
-
Volejníková Jana, doc. MUDr. Ph.D.
-
Divoký Vladimír, doc. RNDr. Ph.D.
-
Horváthová Monika, doc. Mgr. Ph.D.
-
Rašková Kafková Leona, RNDr. Ph.D.
-
Šimková Dana, Mgr. Ph.D.
-
Kořalková Pavla, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Prokaryotická a eukaryotická buňka, mikroorganismy, genetická informace, replikace DNA, struktura a funkce RNA, transkripce, struktura a funkce proteinů, translace, regulace exprese genetické informace, buněčné membrány a buněčný transport, buněčný cyklus a jeho regulace, mitóza, meióza, buněčná signalizace, proliferace, diferenciace a apoptóza, onkogeny, nádorová buňka, krevní elementy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Laborování
|
Výstupy z učení
|
The teaching program is focused on knowledge of aspects of general biology necessary for further study of specialized medical branches. After passing the examination, the student is better able to understand the medical aspects which require knowledge of general biological principles, morphological and functional cytology.
The subject enables students to understand elementary cellular processes and rules controlling reproduction of cells and organisms. The knowledge is essential for further study of medicine as well as for clinical practice.
|
Předpoklady
|
Students ought to have fundamental biology attainments at the secondary education level.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Rozhovor, Seminární práce
The attendance of obligatory practicals and seminars in regular or in substitute terms; passed tests; written protocols based on the seminar labwork. Semester credit. Written and oral examination after the second semester of study.
|
Doporučená literatura
|
-
& Alberts, B. (2010). Essential cell biology. New York, N.Y: Garland Science.
-
Nussbaum, R., McInnes, R. R., Willard, H. F. (2007). Thompson & Thompson Genetics in Medicine. Saunders.
|