Vyučující
|
-
Arnez Monika, doc. Ph.D., M.A.
-
Kratochvíl František, M.A., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Znečištění ovzduší a vody, 2) Energetika, 3) Těžba surovin a 4) Změna klimatu. V mnoha řekách jihovýchodní Asie je voda silně znečištěná, velké množství plastového odpadu končí v moři. Znečištění ovzduší způsobené průmyslovými a výfukovými plyny a vypalováním lesů kvůli plantážím palmového oleje vede ke zdravotním problémům obyvatelstva. Sdružení ASEAN si stanovilo cíl získat do roku 2025 23 % primární energie z obnovitelných zdrojů, ale čeká ho několik výzev, například vysoké náklady a nedostatečná kapacita infrastruktury. V několika zemích jihovýchodní Asie se přírodní zdroje těží za účelem stimulace ekonomiky. Příkladem je těžba uhlí, cínu a písku. Deštné pralesy musely uvolnit místo plantážím palmového oleje. Jihovýchodní Asie je jedním z nejzranitelnějších regionů světa vůči dopadům změny klimatu. Indonésie, Thajsko, Myanmar, Malajsie, Vietnam a Filipíny patří mezi země, které jsou vůči změně klimatu celosvětově nejzranitelnější. V tomto semináři se budeme zabývat příčinami a důsledky environmentální krize. Budeme také diskutovat o tom, jaká řešení příslušných problémů dosud existují. Studenti budou číst akademické texty i zprávy nevládních organizací a novinové články. Využívat budeme také zvukové a filmové materiály.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Tento seminář je věnován environmentální krizi v jihovýchodní Asii. Je otevřen studentům bakalářského i magisterského studia. Zahrnuje čtyři hlavní témata: 1) Znečištění ovzduší a vody, 2) Energetika, 3) Těžba surovin a 4) Změna klimatu.
Na konci tohoto kurzu budou studenti umět -prokázat dobrou znalost environmentální krize v jihovýchodní Asii. -orientovat se ve čtyřech hlavních tématech: znečištění ovzduší a vody, energie, těžba zdrojů a změna klimatu -aplikovat získané poznatky na další případy v jihovýchodní Asii i mimo ni. -zaznamenávat výsledky procesu kritického myšlení formou učebního deníku.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
1. aktivní účast na hodinách a v diskusích. 2. Esej (3000 slov)
|
Doporučená literatura
|
|