Předmět: Dějiny Indonésie na pozadí literatury

« Zpět
Název předmětu Dějiny Indonésie na pozadí literatury
Kód předmětu ASI/BIL
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pokorný Ondřej, Mgr. PhD.
Obsah předmětu
1. Indonéské politické probuzení (1910-1927) 2. malajská literatura, vydavatelství Balai Pustaka, Marah Rusli, Merari Siregar, Abdoel Moeis, Nur Sutan Iskandar; Muhammad Yamin, Rustam Effendi 3. přísaha mládeže a Indonésie žaluje! (1928-1934) 4. měsíčník Pujangga Baru, Sutan Takdir Alisjahbana, Sanusi Pane, Armijn Pane, Amir Hamzah 5. Od japonské okupace po vyhlášení nezávislosti 17. srpna 1945 6. Indonéská revoluce a války za nezávislost (1945-1949) 7. Angkatan 45 (Generace 45), Gelang-gang (Aréna), časopis Gema Suasana (Ozvěna situace); básníci Chairil Anwar, Asrul Sani, Rivai Apin, Sitor Situmorang; prozaici Pramoedya Ananta Toer 8. Sukarnova cesta od svobody k řízené demokracii (1950-1965) 9. LEKRA Lembaga Kebudayaan Rakyat (Ústav lidové kultury), čas. Zaman Baru (Nová doba); univerzální humanismus vs. socialistický realismus 10. Suhartův "nový řád" (1966-1998) 11. hledání nových literárních směrů, prozaici: Ramadhan K.H., Iwan Simatupang, Umar Kayam, Kuntowijoyo, Putu Wijaya; básníci: W.S. Rendra, Taufiq Ismail, Goenawan Mohamad, Sapardi Djoko Damono, Sutardji Calzoum Bahri, Emha Ainun Nadjib 12. 1998 až dnes

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Jednosemestrální seminář se bude věnovat moderním dějinám Indonésie, tedy historii 20. století od počátků osvobozeneckého hnutí až po dnešek, a jejich reflexi v indonéské literatuře. Studenti se hyperaktivním způsobem seznámí s nejvýznamnějšími událostmi a předními osobnostmi indonéské historie a kultury. Každému probíranému období - Indonéské politické probuzení (1910-1927), přísaha mládeže a Indonésie žaluje! (1928-1934), Od japonské okupace po vyhlášení nezávislosti 17. srpna 1945, Indonéská revoluce a války za nezávislost (1945-1949), Sukarnova cesta od svobody k řízené demokracii (1950-1965) , Suhartův "nový řád" (1966-1998), 1998 až dnes - bude věnována samostatná výkladová lekce, na níž bude navazovat seminář věnovaný četbě a rozboru literárních textů (v češtině např. Chairil Anwar, Sitor Situmorang, Rendra, Goenawan Mohamad, Seno Gumira Ajidarma, Adek Alwi, Motinggo Busye, Lia Cyntia, Wisran Hadi, Idrus, Kuntowijoyo, Mochtar Lubis, Saut Situmorang, Harris Effendi Thahar, Putu Wijaya a další). Autor i dílo budou zařazeni do konkrétního historického i společenského kontextu, jež je od evropského velmi rozdílný a pro neznalého "pozorovatele" jen obtížně specifikovatelný. Budou představeny hlavní literární skupiny, časopisy, hnutí a jejich stěžejní myšlenky. Při analýze literárního díla, která je rovněž podmínkou získání zápočtu, je více než na literárně-vědný rozbor díla kladen důraz na správně porozumění historickému, společenskému (náboženskému, etnickému) kontextu, pochopení, proč si autor zvolil právě toto téma, zda-li koresponduje s jeho životem a místem či ´nemístem´ ve společnosti atd.
Studenti se seznámí s historií Indonésie 20. století, s hlavními osobnostmi a politickými, náboženskými či občanskými hnutími, které reprezentovaly jednotlivá období dějin. Četbou textů moderní indonéské literatury (Antologie moderní indonénské literatury, Tygr, tygr! a další), jež je povinnou součástí kurzu, se posluchači seznámí s představiteli současné indonéské literatury, hlavními trendy a tématy. V závěru kurzu budou schopni analyzovat díla indonéské literatury na základě širších historických a společenských souvislostí, zařadit je do kontextu místa, času i společenského kontextu.
Předpoklady
Kurz je určen všem studentům Univerzity Palackého se zájmem o historii, literaturu, kulturu a společnost Indonésie a jihovýchodní Asie.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

(1) Aktivní účast na seminářích (2) Seminární práce: rozbor literárního díla s ohledem na historicko-kulturní kontext
Doporučená literatura
  • (2007). Tygr! Tygr! -- Moderní povídky z Indonésie. Praha: Gutenberg.
  • Dubovská, Z., Šťovíček, V., Šťovíčková, E. (1996). Antologie moderní indonéské literatury. Nový Orient, zvláštní číslo.
  • DUBOVSKÁ, Zorica, PETRŮ, Tomáš a ZBOŘIL, Zdeněk. (2005). Dějiny Indonésie. Praha.
  • KRATZ, E. Ulrich. (2000). Sejarah Sastra Indonesia Abad XX.. Jakarta.
  • TEEUW, A. (1980). Sastra Baru Indonesia 1, 2.. Flores: Arnoldus.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2012) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2023_24) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Japonská filologie (2016) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Japonská filologie (2019_24) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2015) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -