(0) Úvodní informace k předmětu; teoretické a metodologické otázky: filozofie a náboženství v čínské kultuře, původ a dějiny interpretací těchto pojmů v čínském kontextu; význam "čínské filozofie" pro sebepochopení čínské kultury dnes (1) "Před Konfuciem": předpoklady a počátky čín. myšlení v době dynastie Západních Zhou a v období Letopisů: pojem Nebes (tian) a legitimizace dynastické moci (Mandát Nebes - tian ming); duchovní představy ve starověké Číně a jejich vztah ke vzniku a vývoji filozofického myšlení - význam věštění a obětních rituálů, významy výrazu shen ("duch, božstvo") (2) Konfucianismus I: postavení a role konfucianismu v tradiční čínské kultuře; Konfucius a jeho Hovory; základní konfuciánské pojmy: rituální korektnost, smysl pro náležité, lidskost, ušlechtilý muž, synovská oddanost, studium (3) Konfucianismus II: Mengzi a Xunzi; debata o lidské přirozenosti; Menciova "antropologie": pojmy mysli, směřování mysli a životní energie. (4) Mohismus: Mozi a další vývoj mohismu; základní mohistické pojmy a ideje: laskavá péče o každého bez rozdílu, hospodárnost, všestranná užitečnost a aktivní usilování o co největší blaho pro všechny; konfucianismus a mohismus; Škola jmen: Gongsun Long a jeho Disputace o bílém koni; Hui Shi (5) Legismus: Kniha pána ze Shangu a dílo Hanfeizi; význam legistického myšlení pro společenský a politický vývoj v období Válčících států; základní legistické pojmy: zákon, odměny a tresty, techniky vládnutí, strategická výhoda (6) Taoismus I: postavení a role taoismu v tradiční čínské kultuře; "filozofický" a "náboženský" taoismus; základní pojmy: dao; charizmatická síla; taoistická kapitoly z díla Guanzi; dílo Zhuangzi (7) Taoismus II: dílo Laozi (Daodejing); idea "nezasahování" (wuwei) v díle Laozi; souvislost taoismu a legismu; taoismus a konfucianismus; tradiční klasifikace "šesti filozofických škol" (liujia) a limity této klasifikace (8) Syntetizující tendence v myšlení období dynastie Han; korelativní kosmologie: yin yang a pět fází (wu xing) jako klasifikační a interpretační nástroje; kanonické knihy (jing) a jejich místo v dějinách čínského myšlení; "vítězství konfucianismu" za dynastie Han; taoismus v období dynastie Han; "temné učení" (xuanxue) ve 3.-4. stol. n. l.: Wang Biho komentáře k dílu Laozi a ke Knize proměn (Yijing), Guo Xiangův komentář k dílu Zhuangzi. (9) Čínský buddhismus (fojiao) I: příchod buddhismu do Číny a jeho etablování se v čínské společnosti a kultuře; společenský kontext fungování buddhismu v čínské kultuře: konflikt a adaptace, buddhistická sangha (obec) a stát; postavení buddhismu v dnešní Číně (10) Čínský buddhismus II: vývoj buddhistické nauky v čínském prostředí: nejdůležitější a postavy a školy; základní výklad o nauce škol Tiantai, Huayan a Chan; chanový buddhismus: Tribunová sútra Šestého patriarchy (Liuzu tanjing), sebepochopení chanu v rámci buddhismu jako celku (exkluzivní předávání nauky mimo slova súter); spor mezi Severní a Jižní školou; postupné a náhlé osvícení (11) Neokonfucianismus (lixue, xinxue) v období dynastií Song, Ming a Qing - základní přehled neokonfuciánské filozofie a jejího společenského a obecně kulturního významu; základní postavy a pojmy neokonfucianismu; nejdůležitější problémy a diskuze v rámci neokonfucianismu. (12) Tradiční čínské myšlení a dnešek: střet Číny se Západem v polovině 19. století; tradice vs. reformy a revoluce v 19. a 20. století, různá hodnocení tradice a jejího významu pro moderní čínskou společnost; hnutí nového konfucianismu (xin ruxue); vzrůstající význam konfucianismu v soudobém čínském politickém a mediálním diskurzu; význam tradice pro soudobý čínský nacionalismus Tento předmět byl nově zaveden v rámci projektu Inovace oboru čínská filologie na Univerzitě Palackého v Olomouci se zaměřením na uplatnění absolventů v praxi, reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0289. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
|