Vyučující
|
-
Slaměníková Tereza, Mgr. Ph.D.
-
Zahradníková Michaela, Mgr. Ph.D.
-
Uher David, doc. Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod: Co je to čínština? Kdo mluví čínsky? Jak dlouho bude trvat, než se naučím čínsky? Transkripce. Standardní čínština. Standardní čínština v Hongkongu a v jihovýchodní Asii. HSK - Zkouška z čínštiny jako cizího jazyka. Čínština jako světový jazyk. Psaný a hovorový jazyk. Styly v moderní čínštině. Varianty standardní čínštiny. 2. Čínské znaky: Původ. Tradiční kategorie znaků. Moderní kategorie znaků. Piktogram. Výpůjčka. Fonogram. Determinativ. Fonetikum. Kolik existuje čínských znaků? Jak se učit znaky? Znaky a pinyin. Reforma čínského písma. Zjednodušené a nezjednodušené znaky. Návrat nezjednodušených znaků v moderní Číně. Jak používat čínské slovníky? Jak psát čínské znaky? 3. Historie a dialekty: Stručná historie čínského jazyka. Archaická čínština. Starověká čínština. Středověká čínština. Moderní čínština. Čínské dialekty. Středočínské dialekty. Dialekty wu, kantonština, hakkština a fujianština. 4. Gramatika: Jméno. Zájmeno. Oslovení. Oslovení v čínské rodině. Číslovka. Numerativ. Kalendář. Lunární kalendář. Éra vlády. Nebeské větve a pozemské kmeny. Srovnání. Příslovce. Slovce. Vyjadřování času. Prepoziční sloveso. Zápor. Pasívum. 5. Výslovnost: Aspirovaná - neaspirovaná. Palatála. Retroflexíva. Samohláska. Slabika. Tón. Slabiky bez tónu. Sedm stupňů prominence. Lineární členění. 6. Čínština jako společenský jev: Pozdrav. Zdvořilost. Kulturně podmíněná slova. Neologismy. Archaismy. Čínská slova v češtině. Zkratky. Konverzační vycpávky. Nadávky. Přísloví. Narážky. Nedohovořky. Citáty.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Hlavním záměrem této přednášky je podat výklad jazykových plánů čínštiny a uvést frekventanty kurzu do celistvého chápání jazyka jako systému. Kurz vede studenta k vlastním úvahám o čínském jazyce. Jednosemestrální kurz uskutečňovaný v rozsahu dvou hodin týdně je hodnocen třemi kredity.
Hlavním záměrem této přednášky je podat výklad jazykových plánů čínštiny a uvést frekventanty kurzu do celistvého chápání jazyka jako systému. Kurz vede studenta k vlastním úvahám o čínském jazyce.
|
Předpoklady
|
Kurs je určen studentům II. bloku bakalářského studia oboru ČÍNSKÁ FILOLOGIE.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Ústní zkouška.
|
Doporučená literatura
|
-
Černý, Jiří. Úvod do studia jazyka. Olomouc: Rubico, 1998..
-
KANE, Daniel. Chinese Language: Its History and Current Usage. Singapore: Tuttle, 2006..
-
ŠVARNÝ, Oldřich a David Uher. Úvod do studia hovorové čínštiny..
-
ŠVARNÝ, Oldřich. Hovorová čínština v příkladech 3..
|