Název předmětu | Mongolština 1 |
---|---|
Kód předmětu | ASH/MG1 |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Úvodní hodina: náplň kurzu, diskuze/dotazník - motivace frekventantů kurzu Úvod do jazyka: začlenění mongolštiny do jazykového a kulturního kontextu Fonetika: abeceda, Písmo Jednoduchý dialog: pozdravy, představování 2. Fonetika: složené souhlásky, složené samohlásky, výslovnost problematických slabik Slovní zásoba: názvy států a kontinentů, národností, číslovky Dialog: představování 3. Procvičení: představování Gramatika: přítomný průběhový čas; otázka: Co děláš? a odpovědi na ni pomocí nové slovní zásoby Slovní zásoba: základní slovesa Jednoduchá tematická písnička (pasivní slovní zásoba) 4. Gramatika: přítomný, minulý a budoucí čas (pomocí partikulí) Procvičení: nové gramatiky a již zvládnuté slovní zásoby (tvorba vět, doplňovačky) Krátký dialog (čtení z listu) 5. Opakování: shrnutí gramatiky, slovní zásoby, cvičení, doplňovačky, aktivní dialogy (scénky) ve dvojicích a skupinkách; prostor pro diskuzi ohledně kulturních témat, která by posluchače zajímala 6. Průběžný test Představení Mongolska: regionalizace, prezentace o přírodních a kulturních památkách Prezentace kulturních specifik (tradice, životní styl, literatura, hudba, odívání ad.) 7. Gramatika: tázací věty, otázky Jak? Kolik? Proč? Kde? Kdy?, procvičování tázacích vět Kulturní okénko: rozpracování témat z minulé hodiny 8. Dialog: pozvání na jídlo (využití otázek Jak? Kdy? Kde? V kolik?) Slovní zásoba: číslovky; hodiny, dny v týdnu, měsíce; opakování a rozšíření slovesné slovní zásoby 9. Audiovizuální ukázky: film, seriál, hudební klipy 10. Opakování: shrnutí gramatiky, slovní zásoby, cvičení, aktivní dialogy (scénky) ve dvojicích, skupinkách 11. Závěrečný test Evaluace kurzu, diskuze o budoucí motivaci studia mongolštiny Prezentace kulturních specifik na přání frekventantů kurzu
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení |
Úvodní kurz přinese frekventantovi základy jazyka a poukáže na zajímavosti mongolštiny a mongolské kultury. Kurz je zaměřen primárně na výuku jazyka a jazykových dovedností. Přesto v případě asijských jazyků je vždy nutná znalost kulturních souvislostí (např. hierarchie v rodině, systém představování, vhodné dárky ad.), která bude jazykovou výuku vhodně doplňovat a motivovat studenta v dalším studiu. Cílem lektora je ukázat studentům cestu k nové kultuře skrze jazyk, který se dá v případě aktivního zapojení studenta v hodinách a přípravě na ni velmi jednoduše naučit.
Úvodní kurz přinese frekventantovi základy jazyka a poukáže na zajímavosti Mongolska a jeho kultury. Kurz je zaměřen primárně na výuku jazyka a jazykových dovedností. Přesto v případě asijských jazyků je vždy nutná znalost kulturních souvislostí (např. hierarchie v rodině, systém představování, vhodné dárky ad.), která bude jazykovou výuku vhodně doplňovat a motivovat studenta v dalším studiu. Cílem lektora je ukázat studentům cestu k nové kultuře skrze jazyk, který se dá v případě aktivního zapojení studenta v hodinách a přípravě na ni velmi jednoduše naučit. |
Předpoklady |
1. Úvodní hodina: náplň kurzu, diskuze/dotazník - motivace frekventantů kurzu Úvod do jazyka: začlenění mongolštiny do jazykového a kulturního kontextu Fonetika: abeceda; Písmo Jednoduchý dialog: pozdravy, představování 2. Slovní zásoba: názvy států a kontinentů, národností, číslovky Dialog: představování 3. Procvičení: představování Gramatika: přítomný průběhový čas; otázka: Co děláš? a odpovědi na ni pomocí nové slovní zásoby Slovní zásoba: základní slovesa Jednoduchá tematická písnička (pasivní slovní zásoba) 4. Gramatika: přítomný, minulý a budoucí čas Procvičení: nové gramatiky a již zvládnuté slovní zásoby (tvorba vět, doplňovačky) Krátký dialog (čtení z listu) 5. Opakování: shrnutí gramatiky, slovní zásoby, cvičení, doplňovačky, aktivní dialogy (scénky) ve dvojicích a skupinkách; prostor pro diskuzi ohledně kulturních témat, která by posluchače zajímala 6. Průběžný test Představení Mongolska: regionalizace, prezentace o přírodních a kulturních památkách Prezentace kulturních specifik (tradice, životní styl, literatura, hudba, odívání ad.) 7. Gramatika: tázací věty se slovesem "có", moci; otázky Jak? Kolik? Proč? Kde? Kdy?, procvičování tázacích vět Kulturní okénko: rozpracování témat z minulé hodiny 8. Dialog: pozvání na jídlo (využití otázek Jak? Kdy? Kde? V kolik?) Slovní zásoba: číslovky; hodiny, dny v týdnu, měsíce; opakování a rozšíření slovesné slovní zásoby 9. Audiovizuální ukázky: film, seriál, hudební klipy 10. Opakování: shrnutí gramatiky, slovní zásoby, cvičení, aktivní dialogy (scénky) ve dvojicích, skupinkách 11. Závěrečný test Evaluace kurzu, diskuze o budoucí motivaci studia vietnamštiny Prezentace kulturních specifik na přání frekventantů kurzu
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Zápočet je udělován za docházku, aktivní účast v hodině, 2 až 3-stránkovou esej a splnění zápočtového testu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie maior pro Japonskou filologii (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie maior pro Vietnamskou filologii (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Indonéská studia (2022) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2012) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2023_24) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie maior (2019) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie maior pro Japonskou filologii (2023) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Japonská filologie (2016) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Obecná lingvistika a teorie komunikace (2014) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Korejská studia (2023) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2023) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Japonská filologie (2019_24) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie maior (2023) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie maior pro Vietnamskou filologii (2023) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Korejská studia (2022) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |