Vyučující
|
-
Uher David, doc. Mgr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Bloková výuka: 1.11., 8.11. a 15.11. Předpokládaný čas: 9:00-12:00, 13:00-16:00 Rámcový sylabus 1. Ideové zdroje sociální a kulturní antropologie 2. Systematika a tematické okruhy sociální a kulturní antropologie 3. Kultura jako předmět výzkumů sociální a kulturní antropologie 4. Etnocentrismus a kulturní relativismus 5. Dynamika kultury a procesy kulturní změny 6. Člověk, příroda a kultura 7. Jazyk, společnost a kultura 8. Ekonomické systémy a kultura 9. Antropologie manželství a příbuzenských systémů 10. Náboženství, magie a šamanismus 11. Metody a techniky terénního výzkumu v antropologii 12. Antropologické školy a paradigmata
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Přednášející: Jitka Rabitsch Adamčíková, Ph.D. Primárním cílem kurzu je poskytnout studentům ucelenou představu o předmětu, metodách a dějinách kulturní a sociální antropologie. Sekundárním cílem je popsat postavení antropologie coby komplexní vědy o člověku, společnosti a kultuře. Představeny budou jednotlivé teorie kultury a hlavní témata spojená se vztahem jedince a kultury. Na četných příkladech bude ukázáno, nakolik je naše vnímání ovlivněno paradigmatem etnocentrizmu hodnotícím a interpretujícím způsob života jiných národů podle hodnot a norem naší vlastní kultury. Pozornost je věnována také posílení kompetencí studentů číst, analyzovat a diskutovat odborné texty prezentující vývojové trendy v současné antropologii.
Primárním cílem kurzu je poskytnout studentům ucelenou představu o předmětu, metodách a dějinách kulturní a sociální antropologie. Sekundárním cílem je popsat postavení antropologie coby komplexní vědy o člověku, společnosti a kultuře. Představeny budou jednotlivé teorie kultury a hlavní témata spojená se vztahem jedince a kultury. Na četných příkladech bude ukázáno, nakolik je naše vnímání ovlivněno paradigmatem etnocentrizmu hodnotícím a interpretujícím způsob života jiných národů podle hodnot a norem naší vlastní kultury. Pozornost je věnována také posílení kompetencí studentů číst, analyzovat a diskutovat odborné texty prezentující vývojové trendy v současné antropologii.
|
Předpoklady
|
Kurz nepředpokládá žádné speciální znalosti nebo dovednosti.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Forma výuky a požadavky na studenty Základem kurzu jsou tři blokové přednášky. První dvě setkání konaná v termínech 1.11. a 8.11. jsou věnována teoretické přednášce, na třetím závěrečném setkání 15. 11. pak budou diskutovány odborné texty, které si studenti osvojí samostatnou četbou. Podmínkou pro získání akreditace je aktivní účast na závěrečném semináři (každý student představí jeden vybraný text k diskusi) a samostatně zpracovaná seminární práce na zadané téma. Student, který se aktivně nezúčastní závěrečného semináře, může svou neúčast nahradit jednostránkovým konspektem k vybranému textu, který předloží společně se seminární prací.
|
Doporučená literatura
|
-
Benedictová, R. (1999). Kulturní vzorce. Praha.
-
Budil, I. (2003). Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha.
-
Edelman, M. ? Haugerud, A. (eds.). (2005). The Anthropology of Development and Globalisation. Malden.
-
Frazer, J. G. (1994). Zlatá ratolest. Praha.
-
Gardner, K. ? Lewis, D. (1996). Anthropology, Development and the Post-Modern Challenge. London.
-
Geertz, C. (2000). Interpretace kultur. Praha.
-
Lévi-Strauss, C. (1971). Myšlení přírodních národů. Praha.
-
Lévi-Strauss, C. (1967). Smutné tropy. Praha.
-
Lévy-Bruhl, L. (1999). Myšlení člověka primitivního. Praha.
-
Murphy, R. F. (1998). Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha.
-
Said, E. (2008). Orientalismus: Západní koncepce Orientu. Praha.
-
Soukup, M. (2009). Základy kulturní antropologie. Praha.
-
Soukup, V. (2011). Antropologie: Teorie člověka a kultury. Praha.
-
Soukup, V. (1996). Dějiny sociální a kulturní antropologie. Praha.
-
Tošner, M. Postmoderní a kritická antropologie. AntropoWebzin 2-3/2008.
|