Vyučující
|
-
Kratochvíl František, M.A., Ph.D.
-
Kučera Ondřej, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod: představení kurzu a úkolů. Menšiny v České Republice a ve světě modely multilinguálních společností. 2. Shrnutí informací o zvoleném jazyku, jednání s konzultantem (témata), plán individuálních konzultací 3. Elicitační techniky, základní texty, seznamy slov, fráze 4. Metody a nástroje fonetické transkripce 5. Elicitační techniky 6. Organizace dat, korpus 7. Fonologie 8. Slovní druhy 9. Jmenné gramatické kategorie 10. Slovesné grammatické kategorie 11. Stav a zajištění menšinového jazyka, bilingualismus 12. Pohled na většinovou společnost 13. Prezentace seminárních prací
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 40 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Česká republika je domovem různých jazykových menšin, jejichž jazyky jsou často od češtiny velmi odlišné. Tento kurz připravuje studenty k terénnímu výzkumu těchto jazyků a otvírá jim perspektivu menšin na většinovou společnost. Vytváří tak prostředí k aplikaci jazykovědných a kulturních znalostí, a připravuje studenty k improvizaci v reálných podmínkách terénního výzkumu. Studenti společně vytvoří dokumentaci základních prvků menšinového jazyka (korpus a seminární práce), naučí se organizovat, označovat, a editovat sebraný materiál (otevřený korpus, atd.). Zároveň budou kriticky vyhodnocovat svůj postup a chování v simulovaném terénním výzkumu (deník).
|
Předpoklady
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Dotazník
Četba povinné literatury Seminární práce sestávající se z návrhu zvoleného tématu, přehledu literatury a vlastní práce, příspěvek do korpusu, a výzkumný deník, ve kterých studenti prokáží své analytické schopnosti a znalost literatury a schopnost kriticky pohlížet na vlastní badatelské úsilí.
|
Doporučená literatura
|
|