Předmět: Didaktika chemie

« Zpět
Název předmětu Didaktika chemie
Kód předmětu AFC/DIC
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svobodová Abigail, Mgr.
  • Prášilová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Štarha Pavel, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Didaktika chemie. - Kurikulární dokumenty (RVP pro SŠ a ZŠ, vzdělávací oblast Člověk a příroda, ŠVP, mezipředmětové vztahy). - Obsah vzdělávání v chemii (učivo chemie, výběr a uspořádání, učební plány, didaktická rekonstrukce). - Posilování klíčových kompetencí v chemii. - Vzdělávací a výchovné cíle ve výuce chemie. - Didaktické zásady uplatňované v chemii. - Organizační formy výuky chemie (rozdělení, charakteristika, exkurze, chemická olympiáda). - Metody výuky chemie (rozdělení, konkrétní příklady jednotlivých metod). - Fáze výuky. Příprava učitele na výuku chemie. - Materiální a didaktické prostředky výuky chemie, učebnice chemie. - Kabinet, laboratoř, učebny chemie, školní sklad. - Experimentální základ výuky chemie, demonstrační a žákovský experiment. - Bezpečnost práce ve výuce chemie a první pomoc. - Prostředky rozvoje tvůrčí činnosti žáků (aktivizační metody ve výuce, projektová a badatelská výuka, metoda převrácené třídy, práce s měřicími systémy). - Přírodovědná gramotnost (testování PISA, TIMSS, apod.). Diferenciace ve výuce. - Kontrola a hodnocení výsledků výuky chemie, normativní a formativní hodnocení, tvorba testů. - didaktické zpracování tematických celků z obecné chemie, výběr experimentů a pomůcek - didaktické zpracování tematických celků z anorganické chemie, výběr experimentů a pomůcek - didaktické zpracování tematických celků z organické chemie, biochemie, výběr experimentů a pomůcek

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zkoušku - 45 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 23 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
Výstupy z učení
Přednáška "Didaktika chemie" je určena studentům prvního ročníku učitelství chemie navazujícího magisterského studia. Jejím cílem je seznámit studenty s obsahem a rozsahem učiva chemie na středních a základních školách a s metodami výuky chemie. Cílem semináře "Didaktika chemie" je aplikovat výukové metody na vybraných tématech učiva chemie pro střední a základní školy.
Popsat metody a postupy ve výuce chemie na středních a základních školách. Seminář: Aplikovat metody a postupy ve výuce chemie na konkrétních tématických na středních a základních školách.
Předpoklady
Absolvování předmětů základních chemických oborů, pedagogiky a školní didaktiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Pro úspěšné absolvováni předmětu musí student mít 100% účast v semináři, provést ukázku výuky zvoleného tématu, zpracovat a presentovat skupinový projekt na zadané téma. Zkouška z didaktiky chemie je ústní, skládá se ze 4 otázek - vysvětlení chemického výpočtu, otázka z obecné a otázka ze speciální didaktiky chemie, výklad základního chemického pojmu. Student musí uspokojivě zodpovědět minimálně tři otázky.
Doporučená literatura
  • On-line katalogy knihoven.
  • Rámcový vzdělávací program pro ZŠ a SŠ.
  • Učebnice chemie pro gymnázia, ZŠ a SŠ.
  • B. Z. Shakhashiri. (2011). Chemical Demonstrations. vol. 1- 5. Wisconsin.
  • Čapek, R. (2022). Líný učitel. Vše o školním hodnocení. Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o.
  • G. C. Hill, J. S. Holman. (2021). Chemistry in context. Laboratory Manual. ELBS/Nelson.
  • J. Čipera, L. Svoboda. (2001). Didaktika chemie I., II. (skriptum). České Budějovice.
  • Klečková, M., Mašláňová, H., Smékal, Z. (2021). Školní pokusy z chemie. Olomouc: VUP.
  • M. Pasch, T. G. Gardner, G. Sparks-Langerová, A. J. Starková. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál.
  • Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
  • Müller, L. a kol. (2009). Příručka pro začínající učitele chemie. Šumperk: nakladatelství Trifox.
  • Petty, G. (2013). Moderní vyučování. (6. rozšířené a přepracované vydání). Praha: Portál.
  • Prokša, M. a kol. (2022). Didaktika chémie 1, Interpretácia učiva zo všeobecnej chémie vo vyučovaní. UK Bratislava, 1. vydání, 262 s.
  • R. Čapek. (2018). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně.. Nakladatelství Dr. Josef Raabe s.r.o.
  • R. Čapek. (2015). Moderní didaktika. Grada.
  • S. L. Seager, M. R. Slabaugh. (2000). Chemistry for Today. Brooks/Cole.
  • T. L. Brown, H. E. LeMay, B. E. Bursten. (1997). Chemistry. Prentice-Hall.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Přírodovědecká fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství chemie pro střední školy maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní