Bezobratlí 1. Bazální Metazoa: "Porifera", Ctenophora, Placozoa, Cnidaria; Protostomia: Chaetognatha 2. Lophotrochozoa: Platyhelminthes, Gastrotricha, Entoprocta, "Rotifera", Acanthocephala 3. Lophotrochozoa: Mollusca, Brachiozoa, Nemertea 4. Lophotrochozoa: Annelida, Sipuncula, Ectoprocta, Mesozoa, Myzostomida 5. Ecdysozoa: Nematomorpha, Nematoda, Priapula, Kinorhyncha, Loricifera 6. Ecdysozoa: Pancrustacea, Pentastomida, "Crustacea" 7. Deuterostomia: Xenoturbellida, Hemichordata, Echinodermata 8. Chelicerata: Pycnogonida, Merostomata, Arachnida 9. Myriapoda: Symphyla, Pauropoda, Chilopoda, Diplopoda 10. Hexapoda: "Entognatha", Insecta: Archaeognatha, Zygentoma, "Palaeoptera" 11. Insecta: Polyneoptera 12. Insecta: Paraneoptera 13. Insecta: Holometabola: Raphidioptera, Megaloptera, Neuroptera, Hymenoptera 14. Insecta: Holometabola: Coleoptera, Strepsiptera 15. Insecta: Holometabola: Mecoptera a Siphonaptera, Diptera, Trichoptera, Lepidoptera Ke každé skupině by měl student znát její fylogenetické vztahy, klasifikaci a morfologickou charakteristiku, popř. i ekologii, diverzitu, rozšíření a vybrané taxony. Strunatci 1. Strunatci - apomorfie. Neobratlovčí strunatci - Tunicata (pláštěnci) a Cephalochordata (kopinatci); kambrická exploze. 2. Vertebrata (obratlovci) - významné momenty evoluce, apomorfie. 3. Kruhoústí versus "kruhoústí"; konodonti a Ostracodermi ("štítnatci"). Srovnání s Gnathostomata. 4. Gnathostomata (čelistnatci) - Placodermi (pancířnatci), Acanthodi (trnoploutví) a Chondrichthyes (paryby) 5. Actinopterygii (paprskoploutvé ryby) 6. Sarcopterygii - srovnání s Actinopterygii. Charakteristika Dipnoi (dvojdyšní) a Actinistia (střapcoploutví) 7. Tetrapoda - vznik suchozemských obratlovců; adaptace spojené s přechodem na souš. 8. Lissamphibia (obojživelníci). 9. Amniota. Lepidosauria a Anapsida 10. Archosauria - Aves (ptáci). Evoluce aktivního letu u obratlovců. 11. Archosauria - Crocodylomorpha, neptačí Dinosauři 12. Synapsida - nesavčí synapsida, Mammalia (savci) 13. Oporná a krycí soustava - změny v průběhu evoluce. Popište situaci u různých skupin od kopinatce výše 14. Trávicí, vylučovací a rozmnožovací soustava - změny v průběhu evoluce. Popište situaci u různých skupin od kopinatce výše 15. Dýchací a cévní soustava - změny v průběhu evoluce. Popište situaci u různých skupin od kopinatce výše Student musí být schopen veškeré vyšší skupiny ("třídy") zařadit do kladogramu strunatců (viz přednášky). Dále znát základní fylogenetické vztahy v rámci jednotlivých skupin podle kladogramů probíraných na přednášce.
|