Předmět: Struktura a funkce vodních ekosystémů

» Seznam fakult » PRF » ZOO
Název předmětu Struktura a funkce vodních ekosystémů
Kód předmětu ZOO/STVE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Uvíra Vladimír, RNDr. Dr.
  • Rulík Martin, doc. RNDr. Ph.D.
  • Uvírová Ivona, RNDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Celostní pojetí studia sladkovodních ekosystémů. Vývoj pohledu na tekoucí vody, historie výzkumu a jejich klasifikace. Důsledky antropogenních aktivit v kontextu moderních teorií fungování říčních ekosystémů. Historie studia tekoucích vod. Klasifikace tekoucích vod. Zonační koncepce (Frič 1872, Illies & Botosaneanu 1963). Vliv antropogenní činnosti na řeku (Berg 1948). Holistický pohled na tekoucí vody - 60.-70. léta - tok energie, bilance organických látek jednotlivých úseků toků (Hynes 1970). Interakce prostorových a časových perspektiv. Interdisciplinární povaha studií tekoucích vod - 80.-90. léta. The River Continuum Concept (Vannote et al. 1980), další pohledy a kritiky RCC. Související koncepty - Nutrient Spiralling (Newbold et al. 1981), Serial Discontinuity (Ward & Stanford 1983), Stream Hydraulics (Statzner & Higler 1986), Patch Dynamics (Townsend 1989, Pringle et al. 1988), Flood pulse (Junk et al. 1989), 4-dimensional nature of lotic ecosystems (Ward 1989).Závěrečné kapitoly kurzu jsou věnovány problematice koloběhu látek v tekoucích vodách.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny)
Výstupy z učení

Po absolvování kurzu je student schopen: - Charakterizovat hlavní milníky historie studia říčního ekosystému - Osvojit si základní koncepce studia tekoucích vod - Aplikovat teoretické poznatky na konkrétní říční systémy - Vyhodnotit míru antropogenního vlivu na konkrétního říční systém
Předpoklady
Základní znalosti z hydrobiologie a systému a ekologie vodních organismů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Zápočet - 80% účast na cvičení, protokoly z terénního cvičení Zkouška - 5 náhodně vybraných otázek z přednášek.
Doporučená literatura
  • . NEWBOLD JD, ELWOOD JW & O'NEILL RV. (1981). Measuring nutrient spiraling in streams.. Can. J. Fisch. Aquat. Sci., 38: 860-863.
  • ALLAN JD. (1995). Stream ecology. Structure and function of running waters.. Chapman & Hall.
  • PRINGLE, C.M., NAIMAN, R.J., BRETSCHKO, G., KARR, J.R., OSWOOD, M.W., WEBSTER, J.R., WELCOME, R.L. & WINTERBOURN, M.J. (1988). Patch dynamics in lotic systems: the stream as a mosaic.. J.N.Am.Benthol.Soc., 7: 503-504.
  • TOWNSEND, C.R. (1989). The patch dynamics concept of stream community ecology. J.N.Am.Benthol.Soc., 8:36-50.
  • VANNOTE, R.L., MINSHALL, G.W., CUMMINS, K.W., SEDELL, J.R. & CUSHING, C.E. (1980). The river continuum concept.. Can. J. Fisch. Aquat. Sci., 37: 130-137.
  • WARD, J.V. (1989). The four-dimensional nature of lotic ecosystems.. J.N.Am.Bent.Soc., 8: 2-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr