Vyučující
|
-
Rulík Martin, doc. RNDr. Ph.D.
-
Uvírová Ivona, RNDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vývoj pojetí studia říčních ekosystémů. Celostní pohled na ekosystém tekoucích vod, historie výzkumu a jeho klasifikace. Důsledky antropogenních aktivit v kontextu moderních teorií fungování říčních ekosystémů. Historie studia tekoucích vod. Klasifikace tekoucích vod. Zonační koncepce (Frič 1872, Illies & Botosaneanu 1963). Vliv antropogenní činnosti na řeku (Berg 1948). Holistický pohled na tekoucí vody - 60.-70. léta - tok energie, bilance organických látek jednotlivých úseků toků (Hynes 1970). Interakce prostorových a časových perspektiv. Interdisciplinární povaha studií tekoucích vod - 80.-90. léta. The River Continuum Concept (Vannote et al. 1980), další pohledy a kritiky RCC. Související koncepty - Nutrient Spiralling (Newbold et al. 1981), Serial Discontinuity (Ward & Stanford 1983), Stream Hydraulics (Statzner & Higler 1986), Patch Dynamics (Townsend 1989, Pringle et al. 1988), Flood pulse (Junk et al. 1989), 4-dimensional nature of lotic ecosystems (Ward 1989). Závěrečné kapitoly kurzu jsou věnovány problematice koloběhu látek v tekoucích vodách. Teoretické přednášky navazují na praktické zkušenosti studentů, získané během celodenního terénního cvičení v úvodu kurzu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pracovní činnosti (dílny)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování kurzu je student schopen: - Charakterizovat hlavní milníky historie studia říčního ekosystému - Osvojit si základní koncepce studia tekoucích vod - Aplikovat teoretické poznatky na konkrétní říční systémy - Vyhodnotit míru antropogenního vlivu na konkrétního říční systém
|
Předpoklady
|
Základní znalosti z hydrobiologie a systému a ekologie vodních organismů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Zápočet - 80% účast na cvičení, protokoly z terénního cvičení Zkouška - 5 náhodně vybraných otázek z přednášek.
|
Doporučená literatura
|
-
. NEWBOLD JD, ELWOOD JW & O'NEILL RV. (1981). Measuring nutrient spiraling in streams.. Can. J. Fisch. Aquat. Sci., 38: 860-863.
-
ALLAN JD. (1995). Stream ecology. Structure and function of running waters.. Chapman & Hall.
-
PRINGLE, C.M., NAIMAN, R.J., BRETSCHKO, G., KARR, J.R., OSWOOD, M.W., WEBSTER, J.R., WELCOME, R.L. & WINTERBOURN, M.J. (1988). Patch dynamics in lotic systems: the stream as a mosaic.. J.N.Am.Benthol.Soc., 7: 503-504.
-
TOWNSEND, C.R. (1989). The patch dynamics concept of stream community ecology. J.N.Am.Benthol.Soc., 8:36-50.
-
VANNOTE, R.L., MINSHALL, G.W., CUMMINS, K.W., SEDELL, J.R. & CUSHING, C.E. (1980). The river continuum concept.. Can. J. Fisch. Aquat. Sci., 37: 130-137.
-
WARD, J.V. (1989). The four-dimensional nature of lotic ecosystems.. J.N.Am.Bent.Soc., 8: 2-8.
|